Trots miljonbelopp i influencersamarbeten anklagas Region Halland för att snedvrida konkurrensen. Lokala företagare kräver rättvisa – medan profiler fortsätter marknadsföra utvalda aktörer i sociala medier.
Just nu läser andra
Med tiotusentals följare på Instagram har influencers visat upp Halland som ett drömresmål. Inlägg med bilder på hotellvistelser, måltider och naturupplevelser har strömmat ut – ofta mot betalning från skattepengar.
Region Halland har tillsammans med kommunerna spenderat minst 1,8 miljoner kronor på influencers mellan 2020 och 2024, enligt SVT:s granskning av fakturor från kommuner och destinationsbolag.
Men medan vissa företag får gratisreklam, känner sig andra osynliggjorda. Kritiken är skarp.
– Det är självklart att det snedvrider konkurrensen. De som inte blir utvalda blir diskriminerade och de som blir gynnade får gratis reklam, säger Göran Grén, jurist på Svenskt Näringsliv, till SVT Nyheter.
Upplägget får ytterligare tyngd i en ny kartläggning: Hälften av landets regioner använder idag influencers som del i sin marknadsföring. Halland tillhör de flitigaste.
Läs också
I kampanjerna har profilerna visat upp noggrant utvalda verksamheter, men hur urvalet går till är oklart. SVT har sökt 16 influencers som deltagit i samarbetena – ingen har velat bli intervjuad.
Samtidigt är det tydligt att Region Halland har satsat medvetet på influencermarknadsföring för att lyfta turismen. Att metoden ifrågasätts alltmer internt bland företagare kan på sikt påverka legitimiteten i fortsatta kampanjer.