Startsida Nyheter Skolor underkända i engelskundervisning – lärare saknar språkkunskaper

Skolor underkända i engelskundervisning – lärare saknar språkkunskaper

Skolklass teens skola
Monkey Business Images / Shutterstock

Allt fler svenska skolor får tillstånd att undervisa på engelska i andra ämnen än språk. Men en ny granskning från Skolinspektionen visar att kvaliteten brister kraftigt. Av 30 granskade skolor fick hela 27 underkänt.

Just nu läser andra

Brist på språk- och ämneskunskap

Skolinspektionen har granskat hur skolor arbetar med så kallat språk- och ämnesintegrerat lärande, alltså undervisning där engelskan används parallellt med ämneskunskaper. Resultatet är alarmerande.

– Det är ett bedrövligt resultat. Lärare undervisar på ett språk som inte är elevernas modersmål, men saknar en tydlig tanke om varför och hur språket används, säger forskaren Liss Kerstin Sylvén, som i många år forskat på området, skriver SVT

Exempel från Halmstad

Internationella Engelska Skolan i Halmstad är ett av de exempel där problemen varit tydliga. Skolinspektionen fann att vissa lärare inte hade tillräckliga kunskaper – varken i svenska eller engelska.

Utredaren Ulrika Rosengren berättar att elever ibland misslyckades på prov för att frågorna var felöversatta.

– Det förekom att lärare översatte provfrågor med hjälp av olika nätverktyg. När översättningen blev fel förstod eleverna inte frågan och svarade därför också fel, säger hon.

23 olika länder – men språkkunskaper saknas

Läs också

I granskningen framkom att lärarkåren är internationell, med personal från 23 olika länder. Men i vissa fall saknades tillräckliga språkkunskaper. Att detta inte sågs som ett problem på skolorna förvånade Skolinspektionen.

Tre skolor fick beröm

Av de 30 granskade skolorna fick endast tre ett gott betyg för sin engelskspråkiga undervisning. Samtliga tre drivs av Internationella Engelska Skolan och finns i Kungsbacka, Borås och Enskede.

Måste höja kvaliteten

De 27 övriga skolorna har nu fått i uppdrag att genomföra utvecklingsarbete för att höja kvaliteten.

– Det här visar att det inte räcker med ambitionen att undervisa på engelska. Det krävs också gedigen kunskap om både språk och ämnesinnehåll, säger Liss Kerstin Sylvén.

Ads by MGDK