Startsida Nyheter Stockholm trappar upp – då kan fossilbilar förbjudas helt

Stockholm trappar upp – då kan fossilbilar förbjudas helt

Trafik, bilar
Roland Magnusson / Shutterstock

Miljöpartiet i Stockholm vill se en fossilfri innerstad redan 2030 – men visionen möter både politiskt och folkligt motstånd.

Just nu läser andra

Att navigera Stockholms gator är redan en utmaning för bilister – men enligt Miljöpartiet ska det bli ännu tuffare för fossildrivna fordon. Målet är att de ska vara helt borta från huvudstadens innerstad om 4,5 år.

Miljözon klass 3 är nästa steg, enligt trafikborgarrådet Lars Strömgren. Han menar att elektrifieringen inte bara skulle minska utsläppen – den skulle också leda till en ny, begagnad elbilsmarknad i resten av landet.

– Stockholmare byter bil oftare än på andra håll, så våra bilar kommer snabbt ut på andrahandsmarknaden där de behövs, förklarar Strömgren enligt Carup.

Men planerna väcker starka reaktioner. Skådespelaren Ulf Brunnberg är en av kritikerna. Han anser att innerstaden blivit otillgänglig:
– Jag kör nästan aldrig in till stan längre. Det är som om man vill få bort bilisterna.

Läs också

Från Miljöpartiets håll ses den planerade omställningen som en nödvändig utveckling. Partiet anser att regeringens politik, där priserna på fossila drivmedel sänks, i praktiken motverkar den gröna omställningen. Lars Strömgren menar att detta försvårar för näringslivet att anpassa sig till en fossilfri framtid.

Laddinfrastrukturen lyfts också som en viktig fråga. Kritiker framhåller bristen på laddstolpar som ett allvarligt hinder. Men enligt staden är en omfattande satsning på gång, där samtliga kommunala bostadsbolag ska ha tillgång till laddmöjligheter innan årets slut.

Miljöpartiet framhåller även fler fördelar med elektrifieringen. Exempelvis bullrar eldrivna sopbilar mindre än traditionella fordon, vilket gör att transporter kan ske även nattetid. Strömgren pekar på att elbilar inte bara representerar framtidens teknik, utan också är ett avgörande verktyg för att skapa ett mer hållbart stadsrum.

Han hänvisar till att cyklingen ökar, kollektivtrafiken återhämtar sig efter pandemin – och att boende i innerstaden generellt föredrar att ha färre bilar i sin närmiljö.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: