Aldrig tidigare har så många företag hamnat på Råd & Röns svarta lista. Bland de 355 bolag som vägrar följa Allmänna reklamationsnämndens beslut finns både internationella flygjättar, kända bilmärken och svenska Telia.
Just nu läser andra
Fler anmälningar än någonsin
Siffrorna visar en tydlig trend – fler konsumenter anmäler företag och allt fler bolag struntar i att rätta sig efter besluten. Totalt omfattar årets uppdatering 538 ärenden, vilket är långt mer än för bara tio år sedan.
– Förr låg antalet kring hundra företag. Nu är det över tre gånger så många, säger Råd & Röns chefredaktör Daniel Kjellberg, enligt TV4 Nyheterna.
Tesla tillbaka på listan
Bland de mer uppmärksammade namnen finns elbilstillverkaren Tesla. Ärendena gäller bilar med fel som enligt nämnden borde leda till återbetalning eller rätt att ångra köpet. Företaget har dock vägrat ersätta kunderna.
– Det rör sig om väldigt stora summor som konsumenterna riskerar att förlora, säger Kjellberg.
Telia i blåsväder
Även Telia har hamnat på listan. Tvisten handlar om surfavtal där bolaget erbjudit maximal hastighet men strypt uppkopplingen för en kund som ansågs ha surfat för mycket. Telia menar att det står i villkoren, men enligt Råd & Rön är avtalen orimligt svåra för konsumenter att ta till sig.
Läs också
– Jag tycker inte att man kan kräva att en vanlig kund ska läsa hundratals sidor med småstilt text, säger Kjellberg.
Flygbolagen dominerar
Mest anmälningar gäller dock flygbranschen – en sektor som länge toppat listan. Ärendena handlar ofta om försenade eller inställda resor, förlorat bagage och extra avgifter vid incheckning.
Turkish Airlines och Ryanair är de flygbolag som fått flest anmälningar. Även Air France, Lufthansa och Wizz Air finns med bland värstingarna.
– Konsumenter bör vara medvetna om att man kan få problem med ersättning om man reser med dessa bolag, säger Kjellberg.
Hantverkare och bilbranschen sticker ut
Utöver resesektorn är det många klagomål på hantverkare och bilhandlare. Flera svenska företag inom dessa branscher vägrar också att följa besluten från Allmänna reklamationsnämnden.
Värstingarna på årets lista
Läs också
De företag som fått flest ärenden på sig i årets uppdatering är:
- Turkish Airlines (21 ärenden)
- Ryanair (20)
- Air France (12)
- Lufthansa (9)
- Wizz Air (9)
- Eurowings (8)
- Kiwi.com (7)
- Lejonbilar AB (6)
- Asos (6)
- Dealproffsen (6)
- Publico Interiör AB (6)
Hela listan finns att läsa på Råd & Röns webbplats.