Startsida Nyheter Trasig AC, låga löner och vilseledande reklam – kritiken växer...

Trasig AC, låga löner och vilseledande reklam – kritiken växer mot Foodora Market

Foodora Market
Eyesonmilan / Shutterstock.com

Anställda på Foodora Market larmar om trasig AC, låga löner och vilseledande reklam och beskriver en arbetsmiljö där man till slut ”blir helt yr” av värmen.

Just nu läser andra

Hos Foodora Market, där livsmedel kan beställas hem på minuter, vittnar flera anställda om en verklighet långt ifrån den bild som företaget visar upp. Problemen rör både arbetsmiljö och villkor, och har enligt personalen påtalats många gånger utan att förändringar skett.

Redan i somras slog värmen hårt mot lagerbutiken på Thulegatan i Stockholm. AC:n var trasig i veckor, och arbetsmiljön beskrivs som olidlig.
– Det vi har pratat om, det känns som att man nästan blir dum. För att till slut så är man typ helt yr. Man tänker att vart ska jag ta vägen? Det är så varmt och man kan liksom inte kyla ner sig, säger en anställd, enligt TV4 Nyheterna.

Arbetsmiljöverket betonar att temperaturen på arbetsplatser bör ligga mellan 20 och 26 grader.

– Det finns ju hälsorisker annars, till exempel överhettning och så vidare. Att man inte mår bra och så ska det inte vara. Man har rätt till en hälsosam arbetsmiljö, säger Maria Baltzer, sakkunnig handläggare på myndigheten. Om arbetsgivaren inte agerar innebär det att ”arbetsgivaren inte har tagit sitt ansvar och vidtagit rätt åtgärder”.

Lönerna är ett annat missnöje. Enligt flera anställda ligger timlönen på omkring 123 kronor för dem utan ansvar, och runt 150 kronor med ansvar – betydligt lägre än exempelvis Ica och Coop. Foodora Markets chef uppger i ett mejl att genomsnittslönen för lagerpersonal är 168 kronor och ”konkurrenskraftig i vår bransch”.

Läs också

Ett tredje problem är att kollektivavtal saknas för lagerarbetarna, trots att reklamen ofta ger intrycket av schyssta villkor och en snittlön på 180 kronor i timmen.

Maria Wiezell, konsumentrådgivare vid Sveriges konsumenter, menar att reklamen kan lura även kunder:

– Har de inte det och det här är ett budskap som får mig som konsument att välja dem på grund av detta, ja, då har jag ju som konsument blivit lurad.

Ads by MGDK