Meta-VD:n går från politisk avståndstagande till strategisk charmoffensiv i en ny tid av starkmanspolitik.
Just nu läser andra
Mark Zuckerberg, den 40-årige VD:n för Meta, har länge hållit sig på avstånd från Washingtons politiska spel, skriver CNN.
New York Times rapporterade tidigare i år att Zuckerberg hade tröttnat på politiken, minskat sitt engagemang i partiska projekt och dämpat aktivismen inom sitt företag.
Men nu, efter Donald Trumps återval, tycks Zuckerberg vara redo att ta en mer aktiv roll i teknikpolitiken – trots en historia av konflikt med både Trump och Elon Musk.
Trumps återkomst förändrar spelet
När Trump vann sin andra mandatperiod förändrades spelplanen för många företagsledare. I den nya verkligheten måste Zuckerberg och hans kollegor navigera en värld där lojalitet och smicker är avgörande för att inte falla i onåd hos en oberäknelig ledare.
Läs också
Trump har tidigare hotat att ”förstöra” företag med bara ett inlägg på sociala medier och har inte tvekat att kritisera Meta offentligt.
Trump har också öppnat dörren för sin ”första vän”, Elon Musk, som nu fungerar som en informell portvakt för de företagsledare som vill få tillgång till presidenten.
För Zuckerberg, som har en historia av rivalitet med Musk, innebär detta ytterligare en utmaning i den redan komplicerade diplomatin.
Pendeln svänger: Från aktivism till tystnad
Under Trumps första mandatperiod och inledningen av Joe Bidens tid som president var det trendigt för företagsledare att ta ställning i sociala och politiska frågor.
Men nu har pendeln svängt tillbaka, och många företagsledare väljer att antingen hålla en låg profil eller anpassa sig till den nya ordningen.
Exempelvis har Walmart nyligen meddelat att de avslutar sina initiativ för att främja mångfald och överväger att dra ner på finansieringen för Pride-evenemang.
Enligt professor Shaun Harper vid University of Southern California ger Trumps återval en ursäkt för företag som aldrig varit fullt engagerade i mångfald och inkludering att backa från sådana program.
Samtidigt har idéer om ”stakeholder capitalism” – där företag strävar efter att vara mer än bara vinstmaskiner – fått ge vika för ett traditionellt ”vinst till varje pris”-tänkande.
Zuckerberg manövrerar för framtiden
För Zuckerberg är relationen med Trump avgörande för Metas framtid. Företaget har vuxit till ett värde av 1,5 biljoner dollar, delvis tack vare en gynnsam regleringsmiljö.
Med konkurrensen från TikTok och YouTube är det viktigt att Meta fortsatt kan dra nytta av liknande fördelar.
Trots att han kanske personligen är trött på politiken inser Zuckerberg att han inte har råd att stå utanför.