Startsida Teknik 80 kronor i månaden för att slippa övervakning? Så svarar...

80 kronor i månaden för att slippa övervakning? Så svarar Meta på EU:s krav

Social media facebook instagram whatsapp
Primakov / Shutterstock.com

Meta lanserar betalt abonnemang i EU – men kan du verkligen köpa dig fri från övervakning?

Just nu läser andra

Meta inför betalmodell – men integriteten är långt ifrån garanterad

Meta erbjuder nu användare i EU möjligheten att betala 80 kronor i månaden för att slippa riktad reklam. Men enligt Internetstiftelsens expert är det osäkert om det verkligen går att slippa övervakningen helt.

En ny affärsmodell föds

Facebook och Instagram, som ägs av Meta, bygger sin affär på att sälja reklam. Ju mer de vet om dig, desto mer pengar kan de ta betalt för att visa dig annonser. Nu lanseras en ny variant: betala – och slipp bli spårad, skriver SVT Nyheter.

Modellen har börjat rullas ut i EU, inklusive Sverige. Det är ett försök från Meta att anpassa sig till unionens tuffare regler om personlig integritet. Men är det så enkelt som det låter?

EU kräver valfrihet – Meta svarar med prislapp

EU har under flera år försökt reglera techjättarnas sätt att samla in data. Ett centralt mål är att användare själva ska få välja om de vill bli spårade eller inte.

Metas svar? Ett betalabonnemang. För 80 kronor i månaden lovar bolaget att du slipper riktad reklam. Men det betyder inte nödvändigtvis att du slutar övervakas helt.

“Jag skulle inte våga lova det”

Läs också

Måns Jonasson, digital expert på Internetstiftelsen, är skeptisk. Han menar att det är svårt att veta vad som faktiskt händer med datainsamlingen, även för betalande användare.

– Det är tjänster som funnits i nästan 20 år. Hur säkert är det att allt verkligen kan stängas av? Jag skulle inte våga garantera det om jag ansvarade för Metas teknik, säger han.

Risk för rättsliga följder

Om det skulle visa sig att Meta ändå samlar in persondata från betalande användare, trots sitt löfte om ökad integritet, kan det få juridiska konsekvenser.

– Man sätter sig i en farlig sits. Om data ändå samlas in, trots att man betalat för motsatsen, kan det sluta med stämningar, säger Jonasson.

En bricka i ett större maktspel

Jonasson tror inte att särskilt många kommer välja att betala för abonnemanget – och det kan mycket väl vara en del av Metas strategi.

Läs också

– Jag misstänker att det här är ett sätt att senare kunna säga: ”Titta, nästan ingen ville betala – folk vill bli spårade.” Det skulle passa Meta perfekt i en dragkamp med EU, säger han.

Han beskriver utvecklingen som en del i ett pågående “internetkrig” mellan EU och USA, där europeiska regler krockar med amerikanska techjättars affärsmodeller.

Betald integritet är ett tveeggat svärd

Att Meta inför ett betalabonnemang för att möta EU:s krav är ett tecken på att regleringen biter. Men det väcker också nya frågor: Vad får man egentligen för sina 80 kronor – och vem har kontrollen över vår digitala vardag?

Ads by MGDK