Startsida Trafik Dolda kryphålet: Tillåtet trots riskerna

Dolda kryphålet: Tillåtet trots riskerna

Rattsurfa, bil bakom ratten
Tero Vesalainen / Shutterstock.com

Alla vet att mobilen i handen är förbjuden bakom ratten. Men lagen döljer ett kryphål som kan överraska många förare.

Just nu läser andra

När Sverige införde sitt förbud mot så kallad rattsurf var landet bland de sista i EU. Lagstiftarna brottades länge med hur reglerna skulle formuleras i takt med att mobiltelefonerna fick fler funktioner än enbart samtal.

– Anledningen är att det finns så mycket man kan göra på dagens telefoner. Det var annorlunda förr när man bara använde dem för att prata. Nu går det att skicka meddelanden, mejla och surfa, vi ser en hel del sådana och därför har man förbjudit telefonen helt under körning, säger Anders Schääf till Carup.

Men medan handenheten är förbjuden kvarstår ett kryphål i lagen: bilens egna skärmar och fast monterad utrustning. De är tillåtna att använda under färd, trots att de kan stjäla minst lika mycket uppmärksamhet.

– Det är tillåtet att använda pekskärm och jag förstår att många kan undra över det. Jag såg ett inslag där förarna med sådana bilar tappade fokus på vägen. Medan någon som körde en hederlig gammal Volvo 240 kunde hålla bättre översikt över sin körning, säger Schääf.

Det är tillåtet att placera en surfplatta eller mobiltelefon på instrumentbrädan, så länge sikten inte skymmer. Björn Thunblad, trafiksamordnare Polisregion Öst, påpekar att lagen inte uttryckligen reglerar detta, men att det kan bli ett problem om skärmen stör uppmärksamheten. Han framhåller att den som tittar på en skärm istället för att fokusera på körningen kan göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik.

Läs också

Han förklarar också att begreppet vårdslöshet i trafik är brett och ofta prövas först när en olycka inträffat. Enligt honom handlar det i grunden om att föraren brustit i sitt ansvar.

När det gäller mobiltelefoner är reglerna tydligare: de får bara användas med hjälp av hållare eller handsfree. Anders Schääf menar att en fastsatt telefon då i praktiken fungerar på samma sätt som att skruva på bilradion.

För bilister som står still vid rödljus finns det ett undantag. Telefonen får användas i det läget, men aldrig hållas i handen. Schääf betonar att det dessutom inte får påverka körningen när bilen väl rullar igen.

Sammantaget blir lagstiftningen både enkel och motsägelsefull. Den förbjuder handhållen mobiltelefon, men lämnar utrymme för andra enheter som kan distrahera föraren på samma sätt.

Ads by MGDK