Enligt körlärare leder okunskapen till köer, konflikter och farliga situationer.
Just nu läser andra
– Otroligt, otroligt många gör fel där. Många har glömt reglerna eller känner inte till dem. De tänker mest på att komma fram, inte på hur man faktiskt ska köra. När de vita körfälten plötsligt dyker upp vet de inte riktigt vad som gäller, säger Amer Adam på Autoklar Trafikskola i Vällingby, till Carup.
Missförståndet kring märket ”sammanvävning” är vanligt. Många tror att det betyder att ett körfält upphör, vilket leder till tvära filbyten, blockeringar och irritation. Andra bilister försöker rentav hindra andra från att köra genom att lägga sig mitt över båda körfälten.
Det rätta sättet är däremot enkelt. Man ska utnyttja båda körfälten ända fram till sammanslagningen och därefter släppa in varandra växelvis.
– Forskning från VTI och Trafikverket visar att korrekt körning kan öka trafikflödet med upp till 40 procent, minska köer och motverka aggression, säger Amer.
För körlärare blir situationen extra svår. Adam beskriver hur elever ofta blir osäkra när andra bilister tutar, blinkar, skriker eller till och med vevar ner rutan. Eleverna får intrycket av att de kör fel eftersom så många gör på ett annat sätt, och de ifrågasätter därför sin egen lärare. Många undrar till och med om man verkligen får köra hela vägen fram till sammanvävningen, eftersom de ser andra byta fil i förtid.
Enligt Adam är det okunskap och stress som ligger bakom de onödiga konflikterna på vägarna. Han framhåller att det inte är artigt att byta fil tidigt – tvärtom är det ineffektivt. Istället menar han att trafikanter måste tänka på helheten och inte bara på sin egen framfart.
Läs också
Med rätt körsätt blir trafiken både säkrare och smidigare, och frustrationen minskar. Han uppmanar därför förare att använda båda körfälten till sista stund, släppa in varandra växelvis och inte låta sig stressas av tutningar eller gester från andra bilister.