Är du en av de få som lagt märke till det lilla, men smarta, designtricket?
Just nu läser andra
Coca-Cola är ett av världens mest välkända varumärken. Den ikoniska röda loggan med den virvlande vita texten har genomgått många justeringar genom åren – särskilt i samband med lanseringen av nya smaker som Diet Coke och Coke Zero. Men en sak har alltid bestått: formspråket och den subtila symbolik som gömts i designen.
Ett leende i loggan
Richard Lau, vd för LOGO.com, menar att Coca-Cola lyckats skapa en visuell koppling som går långt bortom vanlig marknadsföring. Han pekar på den utdragna svansen i bokstaven C, som sägs symbolisera ett leende.
”Den här subtila detaljen kan lätt förbises, men den skapar undermedvetet en positiv association till varumärket hos konsumenterna,” förklarar Lau, enligt Daily Star.
Från apotek till världssuccé
Coca-Cola berättar själv historien om loggan på sin hemsida. Receptet på drycken utvecklades redan i maj 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, Georgia. Hans sirapsblandning med kolsyrat vatten blev snabbt populär som en uppfriskande dryck.
Loggan designades av Pembertons bokhållare, Frank M. Robinson, som ansåg att de två C:na i namnet Coca-Cola skulle passa perfekt för reklam. Han använde det spencerianska manuset – en skrivstil som var populär i slutet av 1800-talet.
Sedan dess har loggan blivit en av världens mest igenkännbara symboler och förblivit ett centralt element i Coca-Colas globala identitet – med sitt dolda leende som fortfarande följer varumärket över hela världen.