Startsida Utrikes Donald Trumps deportationsmaskin har en oväntad motor: Bill Gates

Donald Trumps deportationsmaskin har en oväntad motor: Bill Gates

Donald Trumps deportationsmaskin har en oväntad motor: Bill Gates
Shutterstock

En av världens mest kända filantroper äger en stor andel i företaget som varje dag gör president Donald Trumps massdeportationer möjliga.

Just nu läser andra

Bill Gates är delägare i Signature Aviation – bolaget som servar de flygplan som används för att transportera frihetsberövade migranter inom USA och ut ur landet. För många människorättsorganisationer är kopplingen svår att svälja: utan aktörer som Signature skulle deportationsmaskineriet stanna på marken.

Gates investering i Signature Aviation

Gates ägarandel kommer via Cascade Investment, som 2021 köpte in sig i Signature tillsammans med Blackstone och Global Infrastructure Partners. Tillsammans lade de närmare fem miljarder dollar på affären, och Gates andel landade på cirka 30 procent. Signature är i dag världens största nätverk av privata flygterminaler, så kallade FBO:er, och finns på hundratals flygplatser – främst i USA. Det skriver HuffPost

En avgörande länk i ICE Air

Som FBO sköter Signature markservice: tankning, trappor, hangarer och personal. Det gör bolaget oumbärligt för ICE Air, det program under Department of Homeland Security som varje månad skickar iväg tusentals migranter i charterplan. Nästan alla deportationsflyg använder FBO:er – utan dem blir det inga starter.

Scenerna från landningsbanan

Vid flygplatser från Newark till Seattle har Signature dokumenterats som servicepartner åt ICE Air. Aktivister och journalister har sett hur frihetsberövade, ofta kedjade vid handleder och fötter, leds upp för Signatures trappor och in i anonymt vitmålade plan. I Seattle har övervakningskameror fångat hur människor med funktionsnedsättningar tvingats gå uppför trapporna innan deportationsresan fortsatte.

Kritiken mot Gates

Människorättsorganisationer menar att Gates investeringar i Signature står i direkt kontrast till Gatesstiftelsens arbete för humanitet och rättvisa. University of Washington Center for Human Rights har pekat ut Signature som en nyckelaktör i deportationskedjan och anklagat bolaget för att medverka till grova övergrepp. Trots kritiken har Gates själv inte kommenterat ägarandelen, och varken hans stiftelse eller Cascade har svarat på frågor.

När lokalt motstånd bromsar flygen

Läs också

I Seattle försökte lokala politiker tidigare stoppa deportationsflyg på Boeing Field, vilket tvingade ICE att använda en mindre och mer avlägsen flygplats. Resultatet blev längre transporter och högre kostnader. Men efter att beslutet föll i domstol tog Signature över och deportationsflygen återupptogs. Händelsen visar hur beroende hela systemet är av FBO:er – och hur lokalt motstånd kan försvåra processen.

Signature Aviation är kanske inte ett namn som syns i rubrikerna – men utan deras service skulle deportationskedjan stanna. Att Bill Gates via Cascade Investment är en av de största ägarna gör hans roll svår att bortse från. För kritikerna handlar frågan inte längre bara om siffror på ett investeringskonto, utan om moral och ansvar i ett system där människor sätts på plan mot sin vilja.

Ads by MGDK