Är det verkligen lösningen?
Just nu läser andra
Tänk dig att du står i kö på macken – och väntar tre gånger längre än vanligt. Det är precis vad elbilsentusiaster som Jo Borrás, journalist med bakgrund på Clean Technica och Electrek, vill uppnå.
– Om vi gör det fyra gånger så långsamt att tanka med fossila drivmedel kommer det att bli långa köer. Samtidigt arbetar bränslebolagen med att ta fram snabbladdare, skriver han enligt Carup.
Borrás menar att när bilister ser hur effektivt elbilar laddas medan de själva står stilla, kommer fler att överväga att byta sida. Han tar Fords bensinslukande modell F150 som exempel – en bil med 136 liters tank som fylls på knappt fyra minuter i dag. Om tankhastigheten sänks till 10 liter per minut skulle samma tankning ta tolv minuter.
Snabbare laddning, långsammare tankning
Förslaget sammanfaller med att elbilsmarknaden utvecklas snabbt.
– Vi närmar oss en punkt där det är mer effektivt att ladda en elbil än att tanka en bil med fossilt bränsle, säger Emma Delaney, kundansvarig på BP, till Reuters.
Borrás idé handlar alltså inte bara om att bromsa fossilbilarna – utan också om att lyfta fram elbilens fördelar.
En affärsidé för bränslebolagen
Flera stora bränslebolag, däribland BP, kan paradoxalt nog gynnas av längre tankstopp. Borrás påpekar att bensinbolagen tjänar mer när kunder stannar längre tid – särskilt eftersom många passar på att handla i butiken under tiden. Över 60 procent av deras intäkter kommer just därifrån, förklarar han.
Läs också
Redan 1993 begränsade den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA hur mycket bränsle som får pumpas ut – cirka 38 liter per minut. Nu föreslår Borrás att gränsen sänks till endast 10 liter.
Svårt att genomföra politiskt
Motståndet mot idén är dock starkt, även i delstater där elbilar är populära. En kritiker menar att förslaget inte är politiskt möjligt, inte ens i de blå delstaterna, eftersom majoriteten av bilisterna fortfarande kör bensindrivna fordon – även i Kalifornien.
Andra beskriver initiativet som ett ”fascinerande men straffande förslag” och ifrågasätter nyttan med att göra tankningen obekväm i stället för att förbättra alternativen. En annan kommentator framhåller att marknaden borde få lösa frågan själv, genom bättre laddningshastighet och ökad tillgänglighet, snarare än genom tvångsåtgärder.
Förslaget riktar sig i första hand mot de amerikanska blå delstaterna, där elbilsskepsisen fortfarande är stark och republikanerna har stort stöd. Strategin handlar om att göra fossila bränslen mindre attraktiva – inte med högre skatter eller förbud, utan helt enkelt genom att låta tiden arbeta emot dem.