Startsida Utrikes Trump inför nya strafftullar på lastbilar, läkemedel och köksskåp

Trump inför nya strafftullar på lastbilar, läkemedel och köksskåp

Trump inför nya strafftullar på lastbilar, läkemedel och köksskåp

USA:s president Donald Trump meddelade på torsdagen en ny våg av tullar som riktar sig mot flera branscher. Bland annat införs en 100-procentig tull på importerade varumärkta läkemedel, 25 procent på tunga lastbilar och 50 procent på köksskåp. Nästa vecka väntas dessutom en 30-procentig tull på stoppade möbler.

Just nu läser andra

Enligt Trump handlar det om att skydda amerikansk industri från ”orättvis utländsk konkurrens” och stärka landets nationella säkerhet. Men motståndet växer, inte minst från USA:s handelskammare.

Tullar för att skydda inhemska tillverkare

Trump framhöll att de nya tullarna på tunga lastbilar ska gynna amerikanska tillverkare som Peterbilt och Kenworth (ägda av Paccar) samt Daimler Trucks Freightliner.

Han menade att även köks- och badrumsskåp samt vissa möbler drabbas av ”massimport” som skadar inhemsk produktion. ”Anledningen är den storskaliga ’FLOODINGEN’ av dessa produkter i USA från andra länder”, sade presidenten och betonade nationella säkerhetsskäl.

Hårda reaktioner från handelspartner

Beslutet har väckt kritik både inom och utanför USA. USA:s handelskammare uppmanade regeringen att inte gå vidare med tullarna och påpekade att de största importländerna – Mexiko, Kanada, Japan, Tyskland och Finland – är allierade eller nära partners och inte utgör något hot mot USA:s säkerhet, skriver NBC News

Mexiko, som är den största exportören av medel- och tunga lastbilar till USA, har uttryckt tydligt motstånd. Landet hänvisade i maj till att de fordon som exporteras i snitt innehåller 50 procent amerikanska komponenter, bland annat dieselmotorer.

Mexiko i centrum för konflikten

Läs också

En rapport från januari visar att importen av tunga fordon från Mexiko har tredubblats sedan 2019. Samtidigt planerar Volvo Group en ny lastbilsfabrik i Monterrey, Mexiko, med en investering på 700 miljoner dollar och planerad driftstart 2026.

Mexiko har 14 tillverkare och monteringsanläggningar för bussar, lastbilar och dragbilar samt två motortillverkare, enligt USA:s International Trade Administration. Landet är även världens ledande exportör av dragbilar, där hela 95 procent går till USA.

Förra året importerade USA fordonstillbehör från Mexiko till ett värde av nästan 128 miljarder dollar, vilket motsvarade 28 procent av de totala amerikanska importerna.

Risk för högre kostnader

Motståndarna varnar för att de nya tullarna kan få konsekvenser för både företag och konsumenter. Högre tullar på lastbilar riskerar att pressa upp transportkostnaderna – samtidigt som Trump lovat att bekämpa inflationen, särskilt när det gäller vardagsvaror som mat.

Åtgärden kan även påverka bolag som Stellantis, moderbolag till Chrysler, som tillverkar Ram-lastbilar och transportbilar i Mexiko.

”Truckers är avgörande för säkerheten”

Läs också

Trump underströk i sitt tal att amerikanska lastbilsförare måste vara ”ekonomiskt starka och stabila” eftersom de spelar en avgörande roll för nationens säkerhet.

Men motståndet från branschen fortsätter. Den japanska bilindustrins branschorganisation påpekade nyligen att japanska företag redan minskat exporten till USA genom att i stället öka lokal produktion av medel- och tunga lastbilar.

Ads by MGDK