Startsida Nyheter Ny undersökning: Starkt stöd för att stoppa marknadsföring av ohälsosam...

Ny undersökning: Starkt stöd för att stoppa marknadsföring av ohälsosam mat

Ny undersökning: Starkt stöd för att stoppa marknadsföring av ohälsosam mat
Foto: Shutterstock

En ny undersökning visar att fler än hälften av svenskarna vill se hårdare regler mot reklam för ohälsosam mat.

Just nu läser andra

Allt fler svenskar ställer sig bakom ett förbud mot reklam för ohälsosam mat, särskilt när det gäller marknadsföring riktad till barn.

I en ny undersökning från Epinion, genomförd på uppdrag av Cancerfonden, svarade över 1 000 deltagare på frågor om reglering av livsmedelsreklam. Resultaten visar att många är positiva till att begränsa marknadsföringen av osunda produkter.

Majoritet stödjer lagstiftning mot reklam

Hela 54 procent av de svarande vill ha lagstiftning som skyddar barn från reklam och annan marknadsföring. Ett förbud mot digital marknadsföring, inklusive sociala medier och onlinespel, stöds av 52 procent.

Dessutom vill 55 procent se ett stopp för att seriefigurer, idrottsstjärnor, influencers och andra kändisar används i reklamsyfte på förpackningar till ohälsosamma livsmedel.

Läs också

”Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket rekommenderade nyss regeringen att tillsätta en utredning för att begränsa marknadsföring av ohälsosamma livsmedel som barn exponeras för. Den här undersökningen visar att det finns ett starkt stöd bland allmänheten för det,” säger Lisa Klefbom, intressepolitisk expert på Cancerfonden, i ett pressmeddelande.

Marknadsföring påverkar barns matvanor

Forskning visar att reklam spelar en avgörande roll i barns matvanor. Enligt Cancerfonden är obligatoriska restriktioner betydligt effektivare än frivilliga åtgärder från livsmedelsindustrin.

”Idag överöses barn och unga av reklambudskap om ohälsosam mat i sina telefoner, på busshållplatsen, på tv och i butiker. Det påverkar deras matvanor, och vi behöver en uppdaterad lagstiftning med ett förbud eller en begränsning som skyddar barn bättre,” säger Klefbom.

Fler vill stoppa utomhusreklam och leksaker i barnmenyer

Undersökningen visar också att många svenskar vill se ett stopp för utomhusreklam för ohälsosamma livsmedel. 47 procent av de svarande stödjer ett förbud mot reklam på busshållplatser och reklamskyltar.

Dessutom vill 42 procent förbjuda användningen av leksaker, kuponger eller tävlingar i barnmenyer på snabbmatsrestauranger – en strategi som ofta används för att locka yngre konsumenter.

Läs också

Ads by MGDK