Föräldrar bör ha ett öga på vad barnen gör när de spelar.
Just nu läser andra
För att skydda barn från potentiella faror i onlinespelens värld arbetar experter och organisationer med att öka medvetenheten och främja öppen dialog.
Genom att uppmuntra föräldrar att diskutera dessa frågor med sina barn, hoppas man kunna skapa en säkrare digital miljö.
Ett sätt att inleda dessa samtal kan vara att hänvisa till medierapporter om vuxna som försöker kontakta barn på spelplattformar som ”Roblox” för att begära bilder.
Malin Joleby, postdoktor vid Karolinska institutet, som forskar kring både förövare och barns utsatthet på nätet, understryker vikten av att vuxna är nyfikna på barnens digitala världar.
Läs också
Hon betonar att spel inte bara är en källa till nöje utan också kan leda till konflikter i hemmet, vilket gör det svårare för barn att dela med sig av obehagliga upplevelser.
Förövare använder ibland belöningar relaterade till spelen, såsom kosmetiska föremål eller spelvaluta, som lockbete för att få barn att skicka bilder. Denna taktik har observerats i spel som ”Roblox”, ”Fortnite” och ”Among us”.
Ett särskilt uppmärksammat fall involverade det svenska spelet ”Star stable”, där en man dömdes 2020 för brott mot 84 barn. Det rapporterar TV4 Nyheterna.
Den svenska barnrättsorganisationen Child X har initierat en kampanj för att uppmärksamma riskerna med onlinespel. Ida Östensson, generalsekreterare för Child X, påpekar att många föräldrar felaktigt tror att deras barn är säkra när de spelar i sina rum, och betonar behovet av föräldrarnas vaksamhet.
En studie utförd av den finländska organisationen Skydda Barn avslöjar att spelplattformar ofta används av anonyma förövare som söker efter barnövergreppsmaterial på nätet.
Av de drygt 200 svarande angav fyra av tio att de initialt tar kontakt med barn genom spel för groomingändamål, vilket belyser den dolda faran med onlinespel.
Trots att onlinespel ofta förbises som riskmiljöer, framhåller Skydda Barn att dessa miljöer är särskilt farliga eftersom unga användare inte förväntar sig att stöta på verkliga hot där. I den digitala spelvärlden, där barn ofta känner sig trygga, har förövare funnit ett lömskt sätt att närma sig unga spelare på plattformar som ”Roblox” och ”Star stable”, enligt forskaren Malin Joleby.