Halmstads Festaurang tar ställning mot USA:s utrikespolitik.
Just nu läser andra
Baren Festaurang i Halmstad har tagit ett radikalt beslut: alla amerikanska varor plockas bort från sortimentet. Anledningen? En protest mot USA:s utrikespolitik, som enligt delägarna gynnar Ryssland i Ukraina-konflikten.
– Vi stöttar Ukraina i deras kamp för frihet, säger delägaren Algot Thorin och menar att USA:s agerande den senaste tiden varit problematiskt, rapporterar SVT Nyheter.
Beslutet är en markering mot vad Festaurangs ägare ser som ett förändrat förhållningssätt från USA:s sida i det pågående kriget. Baren har tidigare bojkottat ryska varor, men anser nu att det är dags att ta nästa steg genom att även utesluta produkter från USA.
Byter ut amerikanska produkter
Att bojkotta amerikanska varor innebär en större förändring för verksamheten än den tidigare bojkotten av ryska produkter. Amerikansk whiskey har varit en populär del av utbudet, men kommer nu att ersättas av europeiska alternativ.
Läs också
– Pengar är det språk de förstår, säger Algot Thorin och syftar på att ekonomiska beslut kan vara ett effektivt sätt att skicka en politisk signal.
Baren planerar även att se över andra amerikanska produkter, inklusive öl och läsk, för att successivt fasa ut dem till förmån för europeiska märken.
Protesten sprider sig på sociala medier
Festaurangs bojkott är inte en isolerad händelse. En svensk Facebookgrupp ”Bojkotta varor från USA” med samma budskap har vuxit snabbt de senaste dagarna och har nu över 50 000 medlemmar. Gruppen uppmuntrar till att välja bort amerikanska varor i protest mot USA:s utrikespolitik, skriver Omni.
Engagemanget i sociala medier har fått spridning och allt fler företag och privatpersoner diskuterar nu liknande initiativ. Frågan är dock hur stor påverkan en sådan bojkott kan ha i praktiken.
Expert: ”Symboliskt men kan få effekt”
Nationalekonomen Olof Johansson Stenman menar att bojkotter av den här typen oftast har en symbolisk betydelse, men att de ändå kan påverka på sikt.
– När fler aktörer går samman kan det få en viss ekonomisk effekt och även påverka opinionen. Frågan är om omfattningen blir tillräckligt stor för att märkas på en högre nivå, säger han.
Om bojkotten fortsätter att växa återstår att se – men för Festaurang i Halmstad är beslutet tydligt. Här kommer ingen amerikansk whiskey att serveras inom överskådlig framtid.