Tillfälliga bygglösningar skapar problem för lantbruket när Trafikverket rustar upp järnvägen söder om Hallsberg.
Just nu läser andra
Smala rondeller sätter käppar i hjulen
De nya tillfälliga rondellerna på riksväg 50 har nu placerats ut som en del av järnvägsbygget mellan Stenkumla och Hallsberg. De ska finnas kvar i ungefär fem år och är tänkta att förbättra trafiksäkerheten under de tunga mass- och bergtransporter som ska ske framöver. Men flera jordbrukare slår nu larm: rondellerna är för smala – och det skapar allvarliga hinder i vardagen.
För trångt för lantbrukets stora maskiner
– Vi kommer inte fram. Det är för trångt mellan betongbarriärerna, säger Billy Gilbertsson från Askersund, som också representerar Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) i kommunen.
Många moderna jordbruksmaskiner, som skördetröskor och traktorer med dubbelmontage, kräver minst fem meters bredd – ofta mer. Men mellan barriärerna vid rondellerna är det enligt Billy bara runt fyra meter, rapporterar SydnärkeNytt.
– Vi behöver marginaler när vi kör. Betongbarriärerna kan vi inte köra över, till skillnad från de orange plastflärparna man ibland använder, förklarar han.
Läs också
Gamla problem upprepas
Problemen med tillfälliga vägkonstruktioner är inte nya. Redan förra året fastnade en tröska vid Shell i Askersund – på grund av bristfällig skyltning. Några veckor senare inträffade en liknande incident vid Ingelsbyavfarten, där en förbipasserande bilist med spett fick hjälpa till att få loss maskinen.
– Det här händer gång på gång. Det känns som att man inte lär sig. Det är många jordbrukare som använder riksväg 50 dagligen. Vi måste kunna ta oss fram, särskilt i ett läge där politikerna säger att inhemsk livsmedelsproduktion är viktigare än någonsin, säger Billy.
Tunga transporter genom tillfälliga rondeller
De tillfälliga rondellerna är en del av ett omfattande byggprojekt som inkluderar dubbla tågtunnlar, flera broar och stora bergtransporter. Materialet från sprängningen av Tripphultstunneln ska användas till att bygga en hög järnvägsbank närmare Hallsberg – bland annat vid Östansjö och Tälle.
Transporterna kommer att gå från tunnelbygget, via rondellen vid Kassmyra/Knottebo, vidare norrut till nästa tillfälliga rondell vid Tälleavfarten – och därifrån mot industriområdet i norra Hallsberg.
Tio broar ingår i projektet
Totalt ska tio nya broar byggas, utöver de två järnvägstunnlarna. Just nu pågår arbete med två av dem – en söder om Åsbro över riksväg 50, och en över Bladsjön. Vid Tälle planeras ytterligare en bro, där fyra järnvägsspår ska korsa riksvägen.
Förberedelserna för tunnel- och bergarbetena är igång, och sprängningarna väntas starta under hösten.
Trafikverket har fått frågor
Vi har kontaktat Trafikverket för att få svar på kritiken från jordbrukarna, men ännu inte fått någon kommentar.