Elbilstrenden bromsar in kraftigt bland privatpersoner, trots ökad andel laddbara fordon.
Just nu läser andra
Fler laddbara bilar rullar på svenska vägar – men det är inte elbilar som driver utvecklingen. Enligt Mobility Sweden är det främst laddhybrider och företagskunder som står bakom ökningen, medan privatpersoners intresse för elbilar minskar markant, skriver SVT Nyheter.
– Vi ser en tydlig nedgång på privatmarknaden. Elbilsförsäljningen har inte återhämtat sig sedan bonusstödet togs bort, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef på Mobility Sweden.
Rekordandel laddbara bilar – men elbilarna släpar efter
En ny rapport visar att hela 63,2 procent av nyregistrerade personbilar i Sverige nu är laddbara – en ökning med nästan 10 procentenheter på ett år. Men statistiken döljer en viktig detalj: det är laddhybrider som står för den stora ökningen.
– Det är företag som i högre grad väljer laddbara bilar. Privatpersoner har däremot blivit mer avvaktande när det gäller elbilar, säger Antonsson.
Läs också
Bonusen togs bort – skrotningspremien gör ingen skillnad
När elbilsbonusen togs bort av regeringen 2022 vände trenden snabbt. Tidigare kunde elbilsköpare få upp till 70 000 kronor i bonus, något som bidrog till stark tillväxt. I dag är stödet i princip obefintligt.
I stället lanserades en skrotningspremie – där bilägare som skrotar sin gamla bil och köper en elbil kan få ett kontantbidrag. Men det har inte blivit någon succé.
– Regeringen avsatte 500 miljoner kronor, men bara tre miljoner har betalats ut. Det visar att målgruppen inte matchar – de som har gamla bilar köper sällan nya elbilar, säger Antonsson.
Bättre laddning hemma behövs
Mobility Sweden menar att det krävs fler åtgärder för att vända den negativa trenden, särskilt för att nå Sveriges klimatmål. Ett av de största hindren är bristen på tillgänglig laddinfrastruktur – både längs vägarna och i bostadsområden.
– Att kunna ladda hemma är avgörande för många hushåll. Det finns ett stöd för hemmaladdning, men det räcker inte. Framför allt behöver det förbättras i storstadsnära kommuner och flerbostadshus, säger Antonsson.
Tesla tappar mark i rekordfart
Samtidigt rasar försäljningen av Tesla i Sverige. I maj minskade nyregistreringen av Model Y med 46,2 procent jämfört med samma månad 2024. För Model 3 är tappet ännu större – hela 79,8 procent.
Mobility Sweden varnar för att elbilsutvecklingen i Sverige nu är så långsam att de nationella klimatmålen kan hamna i fara.
– Vi behöver en mer offensiv politik om vi ska klara omställningen i tid, avslutar Emmi Antonsson.