Det började med en drömbil men slutade i bärgning, rädsla och frustration. Efter tre år av upprepade fel och vägran till byte, känner sig Louise sviken av både bilhandlaren och systemet som skulle skydda henne.
Just nu läser andra
Under tre års leasingtid har Louise och hennes sambo kämpat med en elbil som upprepade gånger strulat – utan att någon velat ta ansvar. Problemen började kort efter att de hämtat ut bilen, en MG Marvel R, från Hedin Bil i Helsingborg. Inledningsvis var de nöjda med sitt val, men snart började elproblemen uppstå, enligt Carup.
Louise berättar att laddningen ofta slog ut all el i hemmet. Hon kontaktade bilfirman, men där kunde man inte återskapa felet. När hon försökte ladda bilen på andra platser slog den även ut laddstolparna, vilket fick paret att begränsa sina resor. En längre resa slutade i bärgning – inte ens bärgaren lyckades få bilen att ladda.
Hedin Bil tog till slut in bilen för kontroll, men kunde fortfarande inte hitta några fel. Louise började ifrågasätta sig själv, trots att hon visste att något inte stämde. När bilen lämnades tillbaka fungerade den till en början – tills en dramatisk incident inträffade. På väg till förskolan kunde dörrarna plötsligt inte öppnas inifrån. Barnen blev rädda och familjen tvingades klättra ut genom bakluckan.
Louise är lättad att leasingavtalet nu är över efter nio verkstadsbesök under tre år.
Läs också
– Jag har försökt få en annan bil, men Hedin vägrar. De har flera gånger sagt att bilen är hel, eller att felen är lagade, men det stämmer inte. Jag är besviken och hoppas att ingen annan drabbas, säger hon.
Bilfirman menar dock att de gjort vad de kunnat. – Vi beklagar att kunden inte är nöjd. Vi har vid upprepade tillfällen tagit in bilen för kontroll och gjort vårt yttersta för att åtgärda de upplevda problemen, men har inte kunnat återskapa felen. Vår policy är att alltid följa ARN:s rekommendationer. Ärendet har prövats av ARN vid två tillfällen, där kundens krav avslagits, säger Kristina Wärmare från Hedin Bil.