20-åriga Tove: ”Jag säger till mamma att jag kanske inte kommer hem”
Just nu läser andra
På bara fyra dagar har fem personer mist livet i motorcykelolyckor runt om i Sverige. Samtidigt vittnar förare om en vardag fylld av oro, farliga vägar och brist på respekt från andra trafikanter.
Känner sig osäker varje gång hon kör
Tove Lind, 20 år, är en av många unga motorcyklister som inte känner sig trygga ute på vägarna.
Hon berättar att hon alltid säger till sin mamma att hon kanske inte kommer hem – inte på grund av sin egen körstil, utan på grund av andra i trafiken.
– Jag kör inte som en galning, men jag vet inte hur bilisterna kommer bete sig, säger hon.
Tove menar att många inte känner till reglerna för motorcyklar, särskilt i köer.
– Vi får pendla mellan bilar så länge vi inte kör över heldraget, men många bilister vet inte det. De byter fil utan att titta eller tvärbromsar, vilket kan vara livsfarligt.
Läs också
Dödstalen stiger – igen
Enligt Trafikanalys omkommer runt 30 personer varje år i motorcykelolyckor. Förra året steg siffran till 34 döda – den högsta på flera år. Hittills i år är dödstalet ännu högre jämfört med samma period förra året.
De vanligaste orsakerna till olyckor är för hög hastighet, felbedömningar i kurvor, ouppmärksamhet och påverkade förare – både på två och fyra hjul – samt dåligt vägunderhåll.
Ett annat allvarligt problem är att omkring var tredje mc-förare saknar körkort, enligt branschorganisationen Svenska motorcyklister.
– Det är respektlöst, säger mc-läraren Alex Samberg.
– Att bara anta att man kan köra motorcykel utan utbildning är farligt – både för sig själv och andra.
Oljegrus – ett dolt hot på vägarna
Ett trettiotal motorcyklister har under dagen berättat för TV4 Nyheterna om ett annat växande problem: vägar som lagats med oljegrus.
Oljegrus, som ofta används av Trafikverket på mindre vägar, kan vara halt och oförutsägbart för motorcyklister.
Trafikverket försvarar dock metoden:
– Det är en effektiv lösning på mindre vägar där trafiken inte är så tät. Men det tar tid innan gruset sätter sig ordentligt, vilket är anledningen till att vi varnar med skyltar, säger en talesperson.
Fortsätter köra – trots all oro
Trots att hon känner sig otrygg tänker Tove fortsätta köra. För henne är motorcykeln mer än bara ett fordon – det är en livsstil.
– Jag litar inte på någon i trafiken. Jag vet aldrig om jag kommer hem. Men jag kommer fortsätta köra ändå. Det gör mina föräldrar och släktingar väldigt oroliga, säger hon.