Trots att högerregeln är en av trafikens mest grundläggande regler, uppstår allt fler situationer där den inte efterlevs.
Just nu läser andra
Bilister runtom i landet navigerar trafiken efter något som liknar egna regler. I både små och stora samhällen har högerregeln, en grundläggande trafikprincip, hamnat i skymundan.
– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, säger Jacob Sidenvall från M Sverige, enligt Carup.
Istället för att försöka avgöra när högerregeln gäller genom att leta efter skyltar, menar Sidenvall att bilister bör tänka om. Han anser att man alltid bör utgå från att högerregeln gäller – precis som det står i trafikförordningen – och i stället hålla utkik efter undantag. Sådana undantag kan vara skyltar för huvudled, stopplikt eller väjningsplikt, men även exempelvis en upphöjd trottoar. Genom att förstå dessa undantag lär man sig snabbt att navigera rätt, menar han.
Att kunskapen om reglerna är bristfällig är välkänt. Trafiklärare rapporterar om stora kunskapsluckor hos förare, och trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg konstaterar att högerregeln inte alltid är självklar för alla. Hon menar att många tycks ha en uppfattning om att ”störst går först”, snarare än att följa regelverket.
Läs också
Förvirringen har också konkreta följder. M Sverige betonar att högerregeln i själva verket gäller i många korsningar, så länge det inte finns några andra trafikregler som tydligt anger annat – även på till exempel parkeringsytor.
Det finns dock flera undantag, som skyltar för huvudled, stopplikt eller väjningsplikt, samt upphöjda trottoarkanter. Även vägar som utgör utfarter, som från bensinmackar eller parkeringar, faller utanför regelns tillämpning.
Sidenvall förklarar också att formuleringen ”närmar sig” i trafikförordningen är viktig. Det innebär att fordon som rör sig mot en korsning från höger har företräde och ska få köra först.
Han framhåller dessutom att bara för att ett fordon från höger har stannat tillfälligt betyder det inte att ens skyldighet att lämna företräde upphört. Tvärtom är det viktigt att alltid hålla sådan fart och uppmärksamhet att man kan leva upp till sitt ansvar som förare.
I takt med att allt fler förare väljer att följa vad som känns naturligt snarare än vad lagen säger, har så kallade inofficiella huvudleder vuxit fram. Men enligt experterna är detta en farlig utveckling – dessa oskrivna regler saknar juridisk grund och kan få allvarliga konsekvenser i trafiken.