Efter ett tapp i försäljningen försöker Tesla nu locka svenska bilköpare med privatleasing. Men frågan är om prislappen övertygar i konkurrensen.
Just nu läser andra
Det var länge sedan Tesla Model Y toppade listorna som Sveriges mest sålda bil. I år har endast 2 173 bilar registrerats, en rejäl nedgång jämfört med samma period i fjol då siffran låg på 5 298. Inte ens lanseringen av den uppdaterade versionen – med förbättrad fjädring, nya strålkastare och mer exklusiv inredning – har lyckats bromsa raset, enligt Carup.
I hopp om att locka tillbaka kunderna introducerar Tesla nu privatleasing för Model Y. Enligt det nya erbjudandet kostar den mest populära modellen, Long Range AWD, 8 390 kronor i månaden vid 1 000 mils körning per år – vilket motsvarar 100 kronor per mil. Den enklare varianten med bakhjulsdrift ligger på 7 490 kronor i månaden.
Men är leasing bättre än att köpa bilen direkt? Tesla själva menar att ett köp av Long Range AWD, med ett pris på 649 900 kronor, kan bli mindre fördelaktigt om värdet på bilen sjunker mer än 46 procent. Med ett treårigt lån till nollränta beräknar de en månadskostnad på 8 486 kronor – men då ingår ett ränteavdrag på cirka 1 400 kronor. Skillnaden ligger i risken: köparen tar hela smällen vid en stor värdeminskning.
Privatleasing finns även för Model 3, Teslas billigaste elbil. Den går att leasa från 6 690 kronor i månaden för instegsmodellen med bakhjulsdrift.
Läs också
Men Tesla är inte ensam på marknaden. Andra bilmärken erbjuder mer konkurrenskraftiga paket – exempelvis kan en Nissan Ariya, en större elbil med vinterhjul och serviceavtal, just nu leasas för 4 995 kronor i månaden. Det skulle innebära en besparing på över 20 000 kronor per år jämfört med den enklaste Teslan.