Med hjälp av allt mer sofistikerad teknik ökar risken för bedrägerier – särskilt under sommarens reseboom.
Just nu läser andra
Booking.com har blivit en allt mer attraktiv måltavla för bedragare, enligt bolaget själva. I ett uttalande säger de att boenden kopplade till sajten utgör en ”lockande måltavla” eftersom de hanterar stora mängder känslig gästinformation.
Företaget uppger vidare att den snabba utvecklingen inom AI har gett cyberbrottslingar nya möjligheter: ”Tyvärr ser vi ett ökande antal onlinebedrägerier som riktar sig mot företag som verkar inom e-handeln. Med AI:s framväxt kan cyberbrottslingar skapa allt mer sofistikerade bedrägerier”, rapporterar The Guardian.
– Det är både dataintrång, att man tar sig in på någon annans sida och utger sig för att vara boendet självt, och så blir det bedrägeri för enskilda när man lurar till sig deras uppgifter, säger Jan Olsson, kriminalkommissarie vid Nationellt it-brottscentrum, i Nyhetsmorgon på TV4.
Mellan juni 2023 och september 2024 rapporterades hela 532 fall av bokningsbedrägerier bara i Storbritannien, där summan på de stulna beloppen uppskattas till 370 000 pund. Bedragarna lyckas ofta ta sig in via hotellens profilsidor och får då tillgång till kundernas kontaktuppgifter. Därefter kontaktas kunderna genom sms, mejl eller via själva bokningsplattformen, och uppmanas lämna kortuppgifter eller klicka på skadliga länkar.
Läs också
För den som får ett misstänkt meddelande med uppmaning att lämna betalningsinformation, är Olssons råd tydligt:
– Då ska du definitivt ringa till hotellet och inte följa det som står i mejlet, för då är det ju hotellet själva som svarar. Så avancerat är det inte att de tar över telefonsystemen och allt möjligt.
The Guardian uppmärksammar särskilt den ökade risken för bedrägerier under sommarsemestern, när resandet ökar och fler använder bokningssajter i hast.