Utan att hinna blinka fick Patrick en faktura för ett knappt synligt hjulskrap – minuter efter att han lämnat sin hyrbil.
Just nu läser andra
Hertz storsatsar på en ny AI-baserad skanningsteknik från det israeliska bolaget UVeye, som med hjälp av kameror granskar varje hyrbil vid återlämning. Syftet är att öka transparensen och snabba på skadehanteringen – men tekniken har också skapat frustration bland kunder.
När Patrick återlämnade sin hyrda Volkswagen på flygplatsen i Atlanta – den första platsen i USA där tekniken installerats – fanns ett litet skrapmärke på ett av bakhjulen. Det påverkade inte körningen, men bara några minuter senare dök ett automatiserat mejl upp i hans inkorg. Det innehöll bildbevis och en faktura på totalt 4 200 kronor, rapporterar Carup med hänvisning till The Drive.
Själva reparationen kostade 2 385 kronor, medan resterande summan bestod av en hanteringsavgift på 1 193 kronor och en administrationskostnad på 621 kronor. Systemet erbjöd även rabatt: 500 kronor om han betalade inom två dagar, eller 310 kronor inom en vecka.
– Att spara några hundralappar för att godkänna något jag inte ens fått diskutera kändes inte rimligt, skrev Patrick i ett mejl till The Drive, som rapporterade om fallet.
Läs också
Att bestrida fakturan visade sig svårt. Hertz kundtjänst hanteras av en chattbot som inte kan koppla vidare till en människa, endast markera ärendet för eventuell uppföljning. Ett mejlformulär finns, men svar kan dröja upp till tio dagar – längre än rabatternas giltighetstid.
– Jag fick ett mejl med en faktura på över 4 000 kronor bara några minuter efter att jag lämnat tillbaka bilen, berättade Patrick för The Drive.
När The Drive kontaktade Hertz svarade företaget att ”de allra flesta uthyrningar sker utan problem” och att målet med AI-tekniken är att skapa ”mer transparens, snabbare hantering och tydligare dokumentation.” Företaget ville dock inte kommentera om avgifterna är högre vid stationer med AI-skanning jämfört med traditionella.
Det finns inte heller någon öppen prislista som visar vad olika typer av skador kostar – vilket gör att kunderna inte vet vad som väntar förrän räkningen kommer.
Vid årets slut planerar Hertz att ha tekniken installerad på 100 flygplatser i USA – något som kan innebära att fler kunder, likt Patrick, får en faktura innan de ens hunnit lämna flygplatsområdet.