Samtidigt som vissa biltyper ökar i popularitet, höjer branschorganisationen Mobility Sweden ett varnande finger.
Just nu läser andra
Den mest sålda bilmodellen i Sverige i juli blev laddhybriden Volvo XC60. På elbilssidan knep Volvo EX30 förstaplatsen – med bara två bilars marginal före Volkswagen ID.7. Men trots positiva registreringssiffror i juli, varnar branschen för att framtiden kan bli betydligt skakigare.
– De nya tullarna bedöms inte få någon kortsiktig effekt på den svenska fordonsmarknaden, då importtullar till EU än så länge är oförändrade. De högre tullarna mot USA kan medföra sämre lönsamhet för industrin och på sikt påverka utbud och prisbild på den svenska marknaden, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, enligt Carup.
Tullar i USA – konsekvenser i Sverige
Oron gäller Donald Trumps förslag om att införa 15-procentiga EU-tullar, vilket skulle slå mot bilindustrins lönsamhet i USA. Om tillverkarna får det tuffare där, kan de försöka kompensera med prishöjningar på andra marknader – däribland EU och Sverige.
Mobility Sweden bedömer att detta skulle kunna påverka både tillgången på bilar och priserna, vilket i sin tur riskerar att bromsa upp elektrifieringen – trots nuvarande uppgång.
Laddbara fordon dominerar – men utvecklingen haltar
I juli utgjorde laddbara fordon hela 62,3 procent av nybilsregistreringarna. Av dessa var 34,9 procent elbilar och 27,4 procent laddhybrider. Trots de höga siffrorna ligger andelen elbilar fortfarande under Mobility Swedens prognos på 40 procent till 2025, medan laddhybriderna utvecklas starkare än vad organisationen tidigare förväntat sig.
Läs också
Det innebär att det just nu är laddhybriderna – inte elbilarna – som växer snabbast, vilket kan få konsekvenser för hur väl Sverige når sina klimatmål.
Svensk bilmarknad i förändring
Trots att juli generellt sett var en ljusare månad för nybilsförsäljningen – med en total ökning på 8 procent – så speglar siffrorna också en omställning. Dieselbilar fortsätter rasa och tappade 21 procent. Bensinbilar gick däremot upp med 14 procent, precis som laddhybrider. Elbilar ökade med 11 procent.
Men det är inte bara marknadens inriktning som förändras – utan även dess förutsättningar. Trumps möjliga handelsstrategi kan snart få konsekvenser som når långt utanför USA:s gränser.