Trots att konsekvenserna kan bli både livsfarliga och juridiskt förödande struntar var tredje förare i att göra det.
Just nu läser andra
Föreställ dig att du kör i 90 km/h. På en enda sekund rullar din bil 25 meter. Två sekunders ouppmärksamhet – och du har redan färdats 50 meter. Det är exakt det scenariot som trafikläraren Amer Adem vill att svenska bilister ska förstå.
– Många tror att det är okej att ligga tätt så länge man har koll. Men i 90 km/h färdas bilen 25 meter på en sekund. Får du hjärnsläpp i två sekunder så har du plötsligt kört 50 meter rakt in i någon, säger han till Carup.
Det finns enligt honom flera orsaker till att förare inte håller avstånd. Vissa är nya och saknar förståelse för bromssträckor. Andra är erfarna men övermodiga, medan yrkesförare ofta är pressade av tid. Och så finns det de som bara inte bryr sig.
– Jag ser olika typer. Nybörjare som inte förstår bromssträckor. Erfarna som tror att de är odödliga. Yrkesförare som har tidspress och inte vågar lämna luckor i tät trafik. Och så de som kör aggressivt för att de helt enkelt inte bryr sig. Det är farligt på så många nivåer.
Särskilt allvarligt blir det vid halka eller regn. Då ökar bromssträckan dramatiskt.
Läs också
Konsekvenserna kan bli både juridiska och livshotande. Den som kör in i framförvarande bil bär oftast ansvaret. Böterna börjar på 2 000 kronor, men det kan också handla om vårdslöshet i trafik, dagsböter – och indraget körkort.
Hade vi haft resurser hade vi kunnat bötfälla hundratals förare varje dag – bara på E6:an, konstaterar trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
Men problemen visar sig inte bara vid polisens kontroller. Amer råkade själv ut för en olycka under en till synes vanlig körlektion. Mitt på dagen körde en annan bilist rakt in i dem bakifrån. Amer hade sett i backspegeln att föraren använde hörlurar och pratade i telefon samtidigt som det fanns barn i bilen. Även om det inte är olagligt, menade han att bristen på uppmärksamhet i det fallet direkt ledde till kollisionen.
Efter händelsen har han blivit ännu tydligare i sitt budskap: den som inte bryr sig om avståndet i trafiken borde åtminstone göra det för andras skull – det kan handla om en elev med körlärare, ett barn i baksätet eller någon som bara vill komma hem oskadd.
Amer understryker också att det inte räcker med att utbilda förare inför uppkörningen. För verklig förändring krävs en kombination av ökad utbildning, fler trafikövervakningar och tydliga konsekvenser. Enligt honom behövs kraftigare åtgärder, som att dra in körkortet direkt vid farliga avstånd, för att bilister verkligen ska börja lyssna.
Läs också
Han varnar även för övertro på ny teknik i bilar. System som autobroms, adaptiv farthållare eller filhållningsassistans är visserligen användbara hjälpmedel, men ersätter enligt honom aldrig det personliga ansvaret. Tekniken kan inte kompensera för dåligt omdöme.
Avslutningsvis påminner han om det viktigaste: att hålla avstånd är inte valfritt. Det kan vara skillnaden mellan en helt vanlig dag – och en katastrof.