Startsida Bilar Bromsa rätt i automatbil – misstaget som kan kosta dig...

Bromsa rätt i automatbil – misstaget som kan kosta dig dyrt

Volkswagen EV
Shutterstock

Många tror att det räcker att trycka på bromspedalen, men att bromsa korrekt i en bil med automatlåda är mer komplext än så.

Just nu läser andra

Bilar med automatväxellåda blir allt mer populära – inte minst för att de förenklar körningen och ger ökad komfort. Men en sak som ofta förbises är själva inbromsningen, som kan bli mer komplicerad jämfört med manuellt växlade bilar.

I manuella bilar använder man sig ofta av motorbromsning. I automatväxlade bilar är det inte lika självklart. Många förare antar att ett tryck på bromspedalen räcker, men enligt Carlos Badillo, teknisk rådgivare hos Renault, krävs en mer nyanserad förståelse – även om dagens bilar är så tekniskt avancerade att de klarar det mesta på egen hand.

Det rapporterar tidningen El Espectador.

Olika typer av automatväxellådor

Carlos Badillo påpekar att begreppet automatväxellåda täcker flera olika växellådesystem.

Läs också

I en DSG-låda (dubbla kopplingar) kan föraren i viss utsträckning själv välja ett lägre växelläge, vilket gör att motorns motstånd hjälper till att sänka hastigheten. I en CVT-låda (steglös automat) sker växlingen mer flytande och motorbromsen spelar en mindre roll.

Att känna till vilken typ av växellåda bilen har är därför det första steget mot en korrekt inbromsning.

Nedförsbackar och blöta vägbanor

Långa backar och hala kurvor är stora utmaningar för bilens bromssystem. Har bilen en manuell eller sekventiell växelfunktion bör man växla ner till ett lägre läge innan backen börjar. Detta hjälper till att hålla farten nere och minskar belastningen på bromsarna – så att de inte blir överhettade halvvägs ner för till exempel en brant backe som Götgatsbacken.

För bilar utan möjlighet att växla manuellt är det bättre att hålla ett jämnt, lågt tempo och bromsa korta stunder istället för att ha foten på bromsen konstant.

Vanliga misstag

Att använda motorbromsning i växellådor som inte är byggda för det kan slita ut dyra delar i förtid.

Att hålla bromspedalen nedtryckt under långa nedförsbackar riskerar att överhetta bromsarna och kraftigt minska deras effekt.

Och att försöka bromsa med parkeringsbromsen under körning kan leda till att bakhjulen låser sig – med halkrisk och verkstadsbesök som följd.

Läs också

Ads by MGDK