Elon Musks stöd till Trump och utspel kring DOGE har skadat lojaliteten till Tesla – men…
Just nu läser andra
När Elon Musk under våren 2024 på allvar började profilera sig politiskt – först genom att stötta Donald Trump, senare genom kontroversiella uttalanden kring DOGE – började effekten på Teslas kundbas snabbt märkas. Under juli förra året började lojaliteten bland Teslaägare falla, en trend som eskalerade när Musk gjorde en omtalad gest under Trumps installation som president – en gest som beskrivits som en Hitlerhälsning.
I mars 2025 nåddes bottennivån. Då var det endast 49,9 procent av Teslas ägare som kunde tänka sig att köpa en Tesla igen, enligt en färsk rapport från S&P Global som återges av Reuters.
Siffrorna är ett fall från höjden: i juni 2024 – bara månader tidigare – låg kundlojaliteten på 73 procent, vilket var den högsta bland alla bilmärken. På bara ett år föll Tesla från att vara marknadsledande i lojalitet till att hamna under branschens genomsnitt.
Sedan maj har dock en viss återhämtning noterats. Det var då Elon Musk valde att lämna DOGE-samarbetet och hans relation med Donald Trump försämrades. Det sammanfaller med att kundlojaliteten började stiga igen. I dag uppger 57 procent av Teslaägarna att de kan tänka sig ett återköp – en nivå som nu ligger i paritet med exempelvis Toyota.
Under tiden har Elon Musk skiftat fokus från elbilar till mer framtidsorienterade projekt, såsom robotteknik och självkörande fordon. Trots stormen kring hans person tycks styrelsen fortfarande ha förtroende för honom. Så sent som igår meddelades det att Teslas styrelse föreslår ett kompensationspaket på 290 miljarder kronor för att Musk ska fortsätta som vd till 2027.
Läs också
Om varumärket Tesla någonsin kommer att återfå sin tidigare glans är ännu oklart – men förändringens vindar blåser.