Hollywoodstjärnan har hamnat mitt i en politisk storm efter en jeansreklam – och blivit en oväntad symbol för ett djupt splittrat USA.
Just nu läser andra
Sydney Sweeney har länge varit ett namn på uppgång i Hollywood. Men det är inte en ny filmroll som nu får hela USA att prata om henne – utan en reklamfilm för jeansmärket American Eagle. I kampanjen spelar hon på ordleken mellan ”jeans” och ”genes” (gener), vilket har väckt starka reaktioner. Vissa anklagar reklamen för att ha rasistiska undertoner. Andra hyllar den.
Samtidigt har nya uppgifter om Sweeneys politiska registrering kastat ytterligare bensin på brasan – och USA:s president Donald Trump är inte sen att blanda sig i.
Trump: ”Om hon är republikan är reklamen fantastisk”
Det var den brittiska tidningen The Guardian som nyligen rapporterade att Sydney Sweeney ska ha varit registrerad som republikansk väljare i Florida – strax före valet då Trump vann.
När president Trump fick frågan om reklamen svarade han:
– Om Sydney Sweeney är en registrerad republikan, tycker jag att hennes reklam är fantastisk.
Läs också
Uttalandet kom bara dagar efter att reklamen börjat trenda på sociala medier, där den mötts av både fördömanden och försvar.
En symbol för kulturkriget i USA
Enligt Marianne Kongerslev, som forskar i amerikansk kultur vid Aalborgs universitet, har Sweeney blivit en slags symbol för den allt hårdare kulturkampen i USA, skriver TV2.
– Hon har blivit ett slags stand-in för den konflikt som pågår. Högern anklagar vänstern för att vara för ”woke”, medan vänstern försöker leva upp till just det idealet, säger hon.
Kongerslev menar att debatten kring reklamen är typisk för hur kulturella uttryck blir politiserade i dagens USA.
– Från vänstern tolkas reklamen som ett medvetet rasistiskt budskap. Högern försvarar den och säger att det bara handlar om ett ordskämt i en reklamfilm, förklarar hon.
Vicepresident Vance: ”De flippar ur för en jeans-reklam”
Läs också
Även USA:s vicepresident J.D. Vance har tagit ställning. I en podcast kallade han uppståndelsen kring reklamen för ”löjlig” och riktade kritik mot Demokraterna:
– Så du har en snygg tjej som gör en reklamfilm för jeans – och de flippar ur totalt. Det säger mer om dem än om oss, sa han i podden Ruthless.
Offentlig registrering – men inget bekräftat
Huruvida Sydney Sweeney verkligen är registrerad som republikan är fortfarande oklart. Det finns offentliga uppgifter som pekar i den riktningen, men stjärnan själv har inte kommenterat saken.
Enligt experter är det dock inte ovanligt att politiska sidor försöker använda kändisar som symboler – särskilt när det är ont om offentligt republikanska röster i Hollywood.
– Trump älskar när någon från kändisvärlden visar sympati för honom eller hans parti. Det händer inte ofta, säger USA-kännaren Torsten Jansen.
Ett karriärmässigt vägskäl?
Läs också
Helle Kannik Haastrup, forskare i kändiskultur vid Köpenhamns universitet, menar att reklamen kan bli ett avgörande ögonblick i Sweeneys karriär.
– Hon har sagt att hon gör reklamfilmer främst av ekonomiska skäl. Men den här stormen har tvingat henne in i en politisk debatt som hon kanske inte själv valt, säger hon.
Det gör att pressen nu ökar på Sweeney att tydligt markera var hon står politiskt – något som kan påverka hur hon uppfattas i Hollywood.
Ett splittrat land – och en reklams effekt
I en tid där USA:s inrikespolitiska klimat präglas av misstro och hårda känslor, visar Sweeney-debatten hur snabbt ett kommersiellt budskap kan bli en politisk symbol.
– Allt som kan tolkas politiskt blir snabbt uppblåst. Det är ett uttryck för den hypersensitivitet som finns i USA just nu, säger Marianne Kongerslev.
Läs också
Och i det klimatet räcker det med en reklamfilm för jeans – för att tända nästa gnista i kulturkriget.