Startsida Trafik Så undviker du parkeringsmissen i backe – kan bli dyr...

Så undviker du parkeringsmissen i backe – kan bli dyr om du glömmer

Parkering
Flying Camera / Shutterstock.com

Att parkera i en brant backe kräver mer än bara handbromsen

Just nu läser andra

Det är inte bara i storstäder eller på semester som parkeringsjakten kan bli stressig – ibland är den enda lediga platsen en brant backe. Och det är just här som många gör misstaget som kan bli kostsamt. Att förlita sig enbart på handbromsen kan av försäkringsbolag betraktas som vårdslöst, vilket i värsta fall kan innebära att du inte får någon ersättning om bilen rullar iväg och orsakar skador, enligt Carup.

På riktigt branta gator finns det dessutom extra hjälpmedel. Stoppklossar, som kostar runt hundra kronor, kan placeras under hjulen för att säkra bilen. De är särskilt viktiga för släpvagnar över 750 kilo och i Tyskland är de faktiskt lagkrav för tvåaxlade släp och fordon över 4 ton.

Rätt växelläge är lika viktigt som hjulens position. Enligt Tyska ACE Auto Club Europa ska bilar med manuell växellåda läggas i ettans växel om de står i uppförsbacke och i backväxel om de står i nedförsbacke. För automatväxlade bilar gäller alltid läget ”P”, men experterna påminner om att även dra åt handbromsen eftersom växellådans spärr kan gå sönder vid hög belastning.

När det gäller hjulens riktning är regeln enkel: i nedförsbacke vrids framhjulen åt höger så att däcket nuddar trottoarkanten, vilket hindrar bilen från att rulla framåt. I uppförsbacke vrids de åt vänster. Finns en trottoarkant rullar hjulen in mot den och stannar. Saknas kant, rullar bilen istället bort från trafiken och in mot vägkanten.

Ett sista tips: parkera om möjligt i nedförsbacke. Det gör det enklare att köra iväg och minskar risken att behöva backa uppför in i en ficka. Med dessa enkla steg kan du undvika både tekniska problem, ekonomiska smällar – och den obehagliga synen av en bil som rullar iväg av sig själv.

Ads by MGDK