Kollisioner mellan cyklar och bilar leder ofta till tvister – ibland hela vägen till rättegång. Många missförstår skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart, vilket kan bli avgörande för vem som får ta ansvaret.
Just nu läser andra
Vid en rättegång är det som oftast bilisten som får stå för skadeståndsanspråken, även om det i mer sällsynta fall kan bli aktuellt för cyklisten att ta en del av ansvaret.
– Om det skulle bli rättegång och skadeståndsanspråk blir det som oftast bilisterna som får ta ansvaret, det kan hända vid sällsynta fall att även cyklisterna får del, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg till Carup.
Ansvaret på vägarna vilar till stor del på bilisterna, som enligt lagen alltid ska vara beredda att stanna om det uppstår ett hinder.
Men skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart är något som många fortfarande blandar ihop, trots att reglerna skiljer sig åt. Vid cykelöverfarter gäller väjningsplikt för bilisten och platsen ska vara tydligt markerad med skyltar, hajtänder och hastighetssänkande åtgärder.
– Vid cykelöverfarter har bilisterna väjningsplikt. Egentligen ska de här överfarterna var tydligt markerade med hastighetssänkande åtgärder en skylt med en cykel och hajtänder i marken, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Om en cykelbana slutar vid en väg och fortsätter på andra sidan handlar det om en cykelpassage. I ett sådant fall är det cyklisten som ska lämna företräde för bilisterna, förklarar hon.
Jeanette Jedbäck Hindenburg berättar också om den så kallade svängningsregeln, som gäller oavsett om det är bilisten eller cyklisten som svänger. Regeln innebär att den som svänger alltid ska lämna företräde för den som färdas rakt fram, och om man följer dessa tre huvudregler gör man rätt i trafiken.
Läs också
Enligt henne varierar det mellan kommuner hur mycket som satsas på cykelöverfarter. Vissa kommuner har investerat mindre, vilket gör att exempelvis hajtänder eller farthindrande åtgärder kan saknas.
Hon påpekar även att det finns en skillnad i kunskapskrav mellan bilister och cyklister. Cyklister har ingen skyldighet att känna till trafikreglerna och behöver ingen utbildning, till skillnad från bilister som förväntas ha den kunskapen.