Just nu pressas drivmedelspriserna ner av rekordhög oljeproduktion och svagare efterfrågan. Men Internationella energiorganet (IEA) varnar för att utvecklingen snabbt kan vända.
Just nu läser andra
På kort sikt pekar allt mot ännu lägre priser vid pumpen. Enligt IEA ökar oljeproduktionen i år med 2,5 miljoner fat per dag och väntas växa med ytterligare 1,9 miljoner fat per dag nästa år. Ökningen är större än efterfrågan – vilket pressar ner priset på råolja.
Bakom produktionslyftet står både OPEC+ och flera stora producenter utanför samarbetet. OPEC+, med länder som Saudiarabien, Iran och Förenade Arabemiraten, har nyligen beslutat att snabbt rulla tillbaka sina produktionsbegränsningar. Samtidigt pumpar USA, Kanada, Brasilien och Guyana ut mer olja än tidigare, rapporterar Carup.
Efterfrågan utvecklas däremot långsamt. I Kina, Indien och Brasilien konsumeras mindre olja än tidigare prognoser pekat på, och i OECD-länderna – som omfattar USA, Kanada, Japan och större delen av Europa – är konsumtionen i stort sett oförändrad. Elbilarnas ökade andel bidrar också till att behovet minskar.
Resultatet är en marknad som IEA beskriver som ”överfylld”. Raffinaderier kör på rekordnivåer och lagren växer både i Kina och USA. I Sverige innebär det att bilister just nu kan hitta ovanligt låga priser: hos Viskaforsbensin i Borås kostar bensinen 14,55 kronor litern, medan ST1 i Kungälv säljer diesel för 15,57 kronor.
På bemannade stationer, som OKQ8, är priset något högre – 15,84 kronor för bensin och 16,69 kronor för diesel – och Costco erbjuder ännu lägre nivåer för den som har medlemskap.
Läs också
Men låga priser är ingen garanti för framtiden. IEA lyfter att politiska beslut, skatteförändringar eller EU:s nya utsläppshandel (ETS2) från 2027 kan driva upp priserna även om råoljan är billig.
Sanktioner mot stora producenter som Ryssland och Iran kan snabbt påverka tillgången. För att marknaden ska bli balanserad igen krävs antingen minskad produktion, ökad konsumtion eller andra politiska ingrepp.