När AutoBild plockar isär bilar efter 10 000 mil avslöjas vilka modeller som verkligen håller måttet.
Just nu läser andra
När tyska AutoBild summerar sina långtester är det tydligt vilka bilar som håller längst. Metoden är stenhård: efter 100 000 körda kilometer plockas varje bil isär och allt från småskador till större problem registreras. På så vis kan man se vilka modeller som verkligen klarar vardagens slit – och vilka som inte gör de, rapporterar Carup.
Resultatet bjuder på en skräll. BMW, som tidigare haft problemtyngda modeller i testhistoriken, toppar nu listan med sin BMW 223d Active Tourer. Efter 10 000 mil visade bilen endast fyra små anmärkningar. En klar kontrast till föregångaren 218i Active Tourer som hamnade betydligt längre ner.
Men BMW är inte ensam i topp. Volkswagen Golf Sportsvan presterade lika starkt och fick samma minimala felpoäng. Direkt därefter placerade sig Mercedes V-klass, Kia Soul och Dacia Lodgy. För många svenska bilägare är det här välkända familjemodeller som ofta rullat i svenska garage – med färre överraskningar än väntat.
Att japanerna, som ofta anses mest tillförlitliga, inte dyker upp i topp tio kan verka förvånande. Förklaringen är dock att få japanska modeller i just den här klassen sålts i Europa. Hade Toyota Verso eller Mazda 5 testats hade de sannolikt också placerat sig högt.
Längre ner på listan finns namn som Seat Alhambra, Mercedes B-klass, Opel Zafira Tourer, Kia Carens och Ford Grand C-Max. Gemensamt för de bästa modellerna är att de klarar vardagen utan dyra verkstadsbesök – något som är avgörande för en familjebil som används dagligen.