På flera håll i världen, även i Sverige, nekas
bilarna ombord på färjor – något som nu väcker debatt.
Just nu läser andra
Det svenska rederiet Destination Gotland är tydligt:
– Det finns inget rederi som tar med sig skadade elbilar, säger Adam Jacobsson, presschef på Destination Gotland, till Carup.
Samma linje gäller även internationellt. I Kanada nekades nyligen en bilägare att ta med sin elbil på färjan efter att den gått sönder på Vancouver Island. Händelsen fick den svenske motorjournalisten Carl Ingemar Perstad – känd från det klassiska tv-programmet Trafikmagasinet och numera aktiv med Youtubekanalen TrafikMagasinet BilTV – att reagera.
– Ett rederi i Kanada sa nej till en skadad elbil för att risken var för stor. Då blir frågan vad som händer om min elbil lägger av i Helsingfors. Får jag ta med mig den på båten. Svaret är NEJ, säger Carl Ingemar Perstad.
För den som råkar ut för problem i Finland, Danmark, Polen eller Tyskland är alltså färjan inte ett alternativ. I stället måste elbilen bogseras via Öresundsbron eller repareras på plats av en auktoriserad verkstad.
Även på Gotland kan bilägare hamna i en besvärlig situation. En Polestarägare berättade i somras på sociala medier att hans bil inte fick åka tillbaka till fastlandet förrän den var reparerad. I vissa fall kan dock ett intyg från en verkstad göra att bilen får tas ombord.