Kinesiska bilmärken har hittat en väg runt EU:s strafftullar.
Just nu läser andra
När EU förra året införde strafftullar på elbilar från Kina, var tanken att skydda den europeiska bilindustrin. Avgiften kan uppgå till hela 45 procent – men effekten har blivit något helt annat än väntat.
I stället för att bromsa importen av kinesiska bilar har reglerna lett till ett skifte i modellutbudet. De kinesiska tillverkarna har snabbt ställt om och satsar nu på laddhybrider, en kategori som inte omfattas av tullarna, enligt Carup.
Nya siffror från Dataforce, som Handelsblatt rapporterat om, avslöjar omfattningen av förändringen. BYD:s försäljning av laddhybrider ökade med otroliga 17 000 procent under första halvåret 2025. För många aktörer är det här ett enkelt sätt att kringgå tullarna – men för EU:s klimatpolitik är det ett bakslag.
EU-kommissionen medger att det finns ett problem, men några nya åtgärder mot laddhybrider planeras inte i nuläget. Resultatet är att de kinesiska bilföretagen i allt större utsträckning säljer bilar som släpper ut avgaser, i stället för de utsläppsfria elbilar som var tänkta att dominera marknaden.
Samtidigt väntar nästa utveckling runt hörnet. Flera kinesiska märken bygger nu egna fabriker inne i EU för att på sikt kunna sälja elbilar utan strafftullar. Enligt experter kommer det sannolikt att leda till ett priskrig om laddbara bilar – där både hybrider och elbilar blir billigare för europeiska konsumenter.