Volvos storsäljande motor har fått rykte om sig att vara pålitlig – men experter pekar nu på flera återkommande problem som kan överraska många bilägare.
Just nu läser andra
YouTube-profilen TheVolvoGuy har granskat Volvos VEA-motor i detalj och listar sex vanliga problemområden. Bland annat lyfter han motorns PCV-låda, eller vevhusventilation, som ofta börjar låta illa:
– Alla Volvomotorer använder denna låda och de brukar alla få samma problem som gör att de börjar låta högt och konstigt. Det är en lätt reparation att göra, men den låter väldigt läskig, säger han enligt Carup.
Ett annat problem handlar om balansaxeln, som kan orsaka ovanligt höga motorljud. Sensorerna är också en källa till bekymmer för många ägare. Han förklarar att sensorerna har bytts ut i nyare versioner, men att motorer tillverkade mellan 2013 och 2017 fortfarande kan drabbas av problem.
Motorernas insprutare får också kritik. Han berättar att de inte pressar tillräckligt med bränsle, vilket påverkar motorns prestanda.
För T6-versionerna pekar han ut ytterligare en svag punkt: tätningarna till kompressorn. Han säger att problemet kan skapa vakuumläckor och att det tar åtta till tio timmar att åtgärda felet.
Läs också
Motorernas höga oljeförbrukning är dock det vanligaste felet. Volvo valde länge att använda samma kolvringar som i sina femcylindriga motorer, vilket orsakade problem.
– Volvo valde att använda sig av samma kolvringar som användes till deras femcylindriga motorer som hade samma problem. Sedan 2017 har Volvo valt att använda sig av nya kolvringar, vilket har gjort att problemet inte är lika vanligt, säger YouTubern.
Carup har tidigare rapporterat om YouTubern Eric Berg från ”IDoCars”, som plockade isär en VEA-motor som havererat på grund av just oljebrist. Motorerna, som lanserades 2013, har förbättrats med åren – men för bilar tillverkade mellan 2013 och 2018 är problemen fortfarande aktuella.