Volvo lanserar nu en ny generation XC70 – men sambandet med den klassiska modellen är obefintligt. Den nya laddhybriden byggs i Kina, är större än XC60 och erbjuder en längre räckvidd.
Just nu läser andra
Den nya XC70 mäter 481,5 centimeter, drygt en decimeter längre än XC60. Under huven finns en 1,5-liters bensinmotor på 161 hästkrafter, kompletterad av en eller flera elmotorer med effekter mellan 80 och 209 hästkrafter. Den snabbaste varianten gör 0–100 km/h på 5,3 sekunder, rapporterar Carup.
Priserna i Kina är redan klara: den enklare versionen med mindre batteri och en räckvidd på 10 mil enligt CLTC kostar strax under 400 000 kronor. För den större modellen, som klarar 20 mil, är priset satt till 435 000 kronor.
Det är en bra bit under det rekommenderade listpriset för XC60 i Kina, som ligger på 690 000 kronor – även om rabatter gör direkta jämförelser svåra.
Volvo har ännu inte meddelat när den nya XC70 når Europa eller vad priset här blir. Frågan återstår därför om den nya laddhybriden kommer att positioneras under XC60 även på den europeiska marknaden.
Volvo själva framhåller att den nya XC70 inte har något släktskap med den tidigare modellen som bar samma namn. Istället ska den ses som en konkurrent till XC60, med tydligt fokus på större utrymme och längre räckvidd.