Hon delar också med sig av sitt bästa råd till resenärer.
Just nu läser andra
En gratis filt kan verka som en trevlig gest när flygbolag erbjuder det till passagerare som fryser i kabinen. Men enligt den erfarna flygvärdinnan Natalie Magee bör man tänka sig för innan man använder det.
Magee har arbetat i luften i över tjugo år och varnar för att de till synes oskyldiga textilierna inte alltid är så rena som de ser ut att vara. I en intervju med resemagasinet Travel+Leisure berättar hon att täckena ofta används till helt andra saker än att värma passagerare.
En del resenärer använder dem för att torka upp spill, andra som näsdukar, och hon har till och med varit med om att föräldrar bytt blöjor på sina barn med hjälp av filtarna. Magee beskriver detta som några av de mest obehagliga upplevelserna i hennes karriär.
Det största problemet är att städrutinerna varierar. På internationella rutter samlas täckena oftast in och skickas på tvätt innan de används igen. På kortare inrikesflyg kan rutinen däremot vara att personalen helt enkelt viker ihop dem och lägger tillbaka dem till nästa resenär.
För att undvika detta rekommenderar Magee att man tar med sig ett eget täcke eller en stor sjal när man flyger. Ett alternativ är att be om ett täcke som är plastförpackat, eftersom dessa oftast är nytvättade eller helt oanvända.
Läs också
Att investera i ett eget resefilt kan därför vara klokt. Då vet man att det man kryper ner under inte har en obehaglig historia.