Startsida Bilar Tesla tappar fart – under 40 procent av USA:s elbilsmarknad...

Tesla tappar fart – under 40 procent av USA:s elbilsmarknad för första gången på åtta år

tesla,elon,musk
Rokas Tenys / Shutterstock.com

Tesla har länge varit synonymt med elbilar i USA. Men nu har något hänt som markerar en tydlig vändpunkt. För första gången sedan 2017 står bolaget för mindre än 40 procent av elbilsförsäljningen i landet – en utveckling som både oroar investerare och väcker frågor om framtiden.

Just nu läser andra

Konkurrensen hårdnar

Enligt nya siffror från Cox Automotive hade Tesla i augusti en marknadsandel på 38 procent. Bara för några år sedan låg andelen nära det dubbla. Rivian har blivit ett starkt alternativ för amerikanska bilköpare, och kinesiska BYD fortsätter att växa – inte bara på hemmaplan utan även i Europa.

Trenden visar att konsumenterna i allt högre grad väljer billigare, nyare och mer varierade alternativ, medan Teslas modellutbud uppfattas som föråldrat.

Försäljningen viker

Under 2024 levererade Tesla 1,79 miljoner bilar globalt – en nedgång från 1,81 miljoner året innan. Det var första gången på över ett decennium som bolaget visade ett år med fallande leveranser. Produktionen minskade ännu mer, med närmare 4 procent.

Årets siffror pekar i samma riktning. Under andra kvartalet 2025 levererade Tesla 384 122 bilar, vilket är 13,5 procent färre än samma period 2024. Cybertrucken, som skulle bli en storsäljare, har snarare blivit en belastning. Det skriver Teksajten

Musk och varumärkets utmaningar

Elon Musks nära band till USA:s president Donald Trump och hans tidigare engagemang i DOGE har påverkat varumärket negativt – särskilt i Europa där varumärkesförtroendet har dalat. Samtidigt möter Tesla hård konkurrens från tillverkare som lanserar både billigare och snabbare elbilar i hög takt.

Läs också

I Kina, som är världens största elbilsmarknad, minskade försäljningen med nästan 10 procent i augusti. Totalt för året ligger nedgången på cirka 7 procent jämfört med 2024.

Nya satsningar – men svagt genomslag

Tesla fortsätter att investera i framtidsprojekt som självkörande robotaxi och humanoida robotar. Men kärnverksamheten blöder. Den uppdaterade Model Y har inte fått det genomslag man hoppats på, samtidigt som konkurrenterna lanserar helt nya modeller i snabb takt.

Små ljusglimtar – men gapet växer

I juli ökade Teslas försäljning med 7 procent till drygt 53 800 bilar. Problemet är att resten av marknaden växte över tre gånger så snabbt – med 24 procent. Rivaler som Rivian och BYD ökade sina volymer med mellan 60 och 120 procent under samma månad.

Teslas aktie steg visserligen något efter beskedet om ett nytt kompensationspaket till Elon Musk värt upp till en biljon dollar, men om det räcker för att vända trenden återstår att se. Aktieägarna ska rösta om förslaget den 6 november.

Ett historiskt ras

Tesla har inte haft under 40 procents marknadsandel i USA sedan oktober 2017, när Model 3 lanserades. Den senaste tidens tapp – från 48,7 procent i juni till 42 procent i juli och nu 38 procent i augusti – är det skarpaste fallet på över fyra år.

Läs också

Frågan många ställer sig nu är om Tesla står inför en tillfällig svacka eller början på ett mer långvarigt fall.

Ads by MGDK