Ett förslag i EU-parlamentet stärker fordonsägares rättigheter och skapar nytt hopp bland bilentusiaster. Men hotet om tvångsskrotning är ännu inte helt avvärjt.
Just nu läser andra
Den 9 september presenterade EU-parlamentet sitt förslag som ger fordonsägare större kontroll över sina fordon. Förslaget innebär att det är ägaren som ska bestämma om ett fordon ska skrotas, repareras, användas för reservdelar eller sparas för framtiden.
– Det är mycket glädjande att parlamentet har lyssnat på oss och insett det orimliga i att upphäva den grundlagsskyddade äganderätten för att skrota fordon som ägare har andra avsikter med, säger Henrik Nyberg, talesperson för Nätverk på gemensam väg, i ett pressmeddelande.
Trots lättnaden kvarstår oron. Under hösten väntar förhandlingar mellan EU-kommissionen, ministerrådet och parlamentet i så kallade triloger. Nätverket hoppas att parlamentets linje ska väga tungt i förhandlingarna. Organisationen stödjer ökad återvinning och återbruk, men motsätter sig att fordonsägare kan bli av med sina bilar mot sin vilja.
Ministerrådets förslag från början av sommaren 2025 gav visst skydd för historiska fordon, men hotade fortfarande stora delar av fordonskulturen och ägare av äldre bilar. Redan när EU-kommissionen lanserade det så kallade ELV-förslaget sommaren 2023 väckte det starka reaktioner. Det skulle innebära att ett fordon kunde klassas som uttjänt och skrotas utan ersättning, oavsett ägarens planer.
– Det ursprungliga förslagets egentliga syfte var att öka återvinningen och återbruket av material och delar hos framtidens bilar men omfattade även existerande fordon, förklarar Nyberg.
Läs också
Sedan dess har Nätverk på gemensam väg med sina 810 000 medlemmar fört en intensiv kampanj, mött förståelse från politiker men saknat tydliga besked.
– Nätverket har sedan dess uppvaktat politiker och tjänstemän på svensk och internationell nivå, från riksdagen till EU-parlamentet. Vi har mötts av förståelse, men saknat politiskt agerande från de folkvalda. Framför allt har en förklaring till hur äganderätten ska skyddas lyst med sin frånvaro, säger Nyberg.