Säkerhetskraven har gjort moderna bilar robustare – men på bekostnad av sikten.
Just nu läser andra
När bilindustrin fokuserar på krocksäkerhet och starkare konstruktioner har sikten för föraren blivit lidande. Det märks särskilt på A-stolpen, som sitter mellan framruta och sidoruta. Den har vuxit kraftigt i storlek och kan dölja hela fordon under flera ögonblick, något som gör trafiken mer riskfylld.
Motorcyklister är särskilt utsatta eftersom de är små och rör sig snabbt. På MC-utbildningar läggs stort fokus på att förstå bilisternas döda vinklar.
– Stolparna kan vara större än många tror och det är lätt att bli lurad. Man tror att man ser allt, men plötsligt är någon helt dold. Det är en risk som man måste vara medveten om hela tiden, säger trafikläraren Amer Adam vid Autoklar Trafikskola i Vällingby, till Carup.
Problemet har varit känt länge. Saab testade redan för tio år sedan en stolpe som expanderade vid krock, och flera biltillverkare utvecklar nu teknik där kameror och skärmar ska göra stolpen ”genomskinlig”. Trots tekniska framsteg menar Adam att ansvaret alltid ligger hos föraren.
För att minska riskerna arbetar körskolor aktivt med att träna förare på att söka av trafiken mer effektivt. Adam berättar att eleverna får öva på att luta sig framåt eller åt sidan för att se runt stolpen och att övningarna alltid kopplas till verkliga situationer, som rondeller och korsningar. Ibland används även koner för att tydligt visa hur lätt det är att missa något i den skymda vinkeln.
Läs också
Adam menar att den starkare konstruktionen i moderna bilar har gjort dem säkrare vid olyckor, men också att det ställer högre krav på föraren. Han säger att han gärna skulle se tekniska förbättringar som förenar säkerhet med bättre sikt, men förklarar att stolparnas utformning också fyller en viktig funktion genom att minska krockvåldet och förstärka deformationzonerna.
Nackdelen är att sikten försämras, vilket gör att föraren måste ta ett större ansvar för sin körning.