Startsida Bilar Fel färg kan kosta dig tusenlappar vid försäljning

Fel färg kan kosta dig tusenlappar vid försäljning

Green car, grön bil
Konstantin Viberg / Shutterstock.com

Färgen på bilen kan avgöra både andrahandsvärdet och hur lätt den går att sälja. En ny Sifo-undersökning från Kvdbil visar att varannan svensk kan rata en bil – enbart på grund av dess kulör.

Just nu läser andra

Resultatet visar tydliga könsskillnader. Endast 28 procent av männen uppger att de är öppna för alla färger, jämfört med 36 procent av kvinnorna. Bland männen är det 57 procent som aldrig skulle köpa en rosa bil, medan motsvarande siffra bland kvinnor är 46 procent.

Män är också mer avigt inställda till bruna bilar (26 % jämfört med 18 %) och beige (22 % jämfört med 14 %). Kvinnor är däremot mer skeptiska till färger som orange, gul samt tvåfärgade eller mönstrade bilar, skriver Carup och hänvisar till Sifo-undersökningen från Kvdbil.

När det gäller vilka kulörer svenskarna helst undviker toppar rosa listan med 52 procent, följt av lila (44 %), orange (43 %), gul (38 %) och brun (22 %). På motsatt sida finns de färger som stör oss minst: mörkgrå (1 %), ljusgrå (3 %), mörkblå (3 %), svart (3 %) och silver (4 %).

För den som vill undvika värdefall på sin bil gäller det alltså att välja bort de mest uppseendeväckande färgerna. Grå bilar sticker ut som det mest säkra kortet – bara någon enstaka procent säger sig ha något emot den färgen.

Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, menar att färgvalet är mer avgörande än många tror.

Läs också

– Färg kan tyckas vara en ytlig faktor, men för många bilköpare är det en del av bilens identitet. En bil som sticker ut för mycket – eller på fel sätt – kan bli ett hinder även om priset är rätt, säger han.


Ads by MGDK