Startsida Bilar Därför är Europas mest sålda bil inte den som kör...

Därför är Europas mest sålda bil inte den som kör längst på litern

Bilsäten, car seats
PixieMe / Shutterstock.com

Europas mest sålda bil under första halvåret 2025 är inte den många skulle gissa på.

Just nu läser andra

Alla bilägare har de senaste åren märkt av hur priserna på bensin och diesel skjutit i höjden. Därför har bränsleförbrukning blivit en allt viktigare faktor när nästa bil ska väljas hos handlaren.

Men marknaden är svår att överblicka. Flera bilar uppges klara upp mot 35 kilometer per liter – siffror som låter nästan för bra för att vara sanna. I verkligheten bygger dessa resultat oftast på plug-in-hybrider som genomgår tester med fulladdat batteri.

De officiella WLTP-siffrorna är framtagna för att göra bilar jämförbara, inte för att exakt spegla verklig bränsleförbrukning. Tester visar att många plug-in-hybrider drar betydligt mer bensin än utlovat, särskilt om ägaren inte laddar regelbundet. De imponerande laboratorievärdena gäller främst för korta vardagsresor – inte för långa sträckor på motorväg. Det rapporterar tyska Autobahn.

Trots detta är det inte hybriderna som toppar försäljningslistorna i Europa. Istället är det den rumänska budgetmodellen Dacia Sandero som blivit mest såld under första halvåret 2025. Den har därmed passerat både Renault Clio och Tesla Model Y och bevisar att låg prislapp och enkel teknik kan väga tyngre än glänsande marknadsföring.

Sandero erbjuds med små turbobensinmotorer eller en fabriksmonterad LPG-version, med startpris på ungefär 293 450 kronor. Här finns inga laddkablar eller avancerade hybridsystem – men förutsägbara driftkostnader. Det är just den kombinationen som gör modellen populär bland europeiska köpare som prioriterar ekonomi och pålitlighet framför avancerad teknik.

Läs också

För den som har möjlighet att ladda varje dag kan en plug-in-hybrid vara ett bra alternativ. Men för pendlare som kör långa sträckor på motorväg är ofta en traditionell bensin- eller dieselbil billigare och mer realistisk.

Inte heller miljöargumentet är entydigt. Forskning visar att plug-in-hybrider i vissa fall kan släppa ut mer partikelförorening per kilometer än andra drivlinor. Därmed avgörs bilens verkliga klimatpåverkan i hög grad av körmönster och laddningsvanor.

Ads by MGDK