Lagen är tydlig – ändå gör många fel.
Just nu läser andra
När polisen stoppar förare för det här brottet möts de ofta av förvåning.
– Jag tror inte att man tänker på det, man drar bara igång dimljuset och låter det vara på. Det märker vi vid kontrollerna, de som blir påkomna ser verkligen frågande ut, säger Joakim Abrahamsson, som pratat med många bilister i samband med ingripanden, rapporterar Carup.
Regeln infördes redan 1995 efter forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Resultaten visade att halvljus och dimljus samtidigt inte bara kan blända, utan också förlorar sin effekt när de kombineras. Ändå visar undersökningar att omkring tio procent av alla bilar körs med båda ljuskällorna tända.
Polisen framhåller att det är ett mycket vanligt problem som de bötfäller när möjlighet finns, oftast i samband med kontroller. Om en förare kör in med både dimljus och halvljus påslagna leder det till böter, något som hanteras rutinmässigt vid trafikövervakning.
Böter och trafiksäkerhet
Böterna är bland de lägsta i trafikförordningen, men kan ändå upplevas som kännbara. Abrahamsson förklarar att beloppet för detta brott är 500 kronor. Även om summan är låg handlar det om ett lagbrott som polisen måste beivra. Han påpekar också att dimljus och halvljus tar ut varandras funktion, vilket gör att inget av ljusen kan fylla sin uppgift.
Tekniska experter förtydligar dessutom varför regeln finns. Dimljus är utformade för att lysa upp nära bilen och vid sidorna, medan halvljus ska ge en längre ljuskägla. Därför ska dimljusen inte användas när det inte är dimma.
Läs också
Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, betonar även trafiksäkerhetsaspekten. Om båda ljusen används samtidigt kan det skapa förvirring för andra trafikanter. Lagen tillåter endast två ljuskällor, och att köra med både halvljus och dimljus likställs med att köra runt med en trasig strålkastare – något som också är förbjudet.