Elbilsförsäljningen går tillbaka i Sverige. I september minskade nyregistreringen av elbilar med hela 17 procent, visar ny statistik. Samtidigt ökade laddhybrider kraftigt och blev månadens vinnare.
Just nu läser andra
Elbilar backar – hybriderna tar fart
Enligt CarUp minskade antalet nyregistrerade bilar med två procent i september. Den största nedgången står elbilarna för, med ett tapp på 17 procent jämfört med samma månad i fjol. Samtidigt steg registreringen av laddhybrider med 47 procent.
Trots ökningen säljs det fortfarande fler rena elbilar än hybrider. Sju av tio nyregistreringar i september var laddbara bilar, där elbilar stod för 38 procent. Mobility Sweden, som presenterar den officiella statistiken, påpekar dock att jämförelsen blir tuff eftersom september 2024 var en stark månad för elbilar.
EU:s siffror kan ge skattechock för laddhybrider
Den starka utvecklingen för laddhybrider kan dock visa sig bli kortlivad. Enligt nya utsläppsdata från EU släpper laddhybrider ut i genomsnitt 298 procent mer koldioxid än vad tillverkarna tidigare uppgett enligt dagens regler.
För bilägare innebär det förändrade villkor. Från 2026 väntas små justeringar, men från 2027 väntar en betydligt högre fordonsskatt för många laddhybrider – i vissa fall upp till 5 000 kronor extra per år.
Prognosen höjs – men branschen är fortsatt pressad
Trots en svag septembermånad ser Mobility Sweden en ljusning för helåret. Prognosen för 2025 höjs från 275 000 till 280 000 nyregistrerade personbilar. Men även om kurvan pekar uppåt är det fortfarande dystra siffror historiskt sett – bara fjolåret var svagare på tolv år.
Volvo i topp – Tesla rasar från fjolåret
Läs också
Volvo XC60, en laddhybrid, blev Sveriges mest sålda bil i september. Tesla Model Y klättrade upp på andraplatsen totalt sett och blev den mest sålda elbilen, före Volvo EX40. Men jämfört med samma månad 2024 har Tesla tappat 66 procent.
Laddinfrastruktur avgörande för elbilens framtid
För att vända utvecklingen krävs bättre förutsättningar för elbilsägare, menar branschen.
– Tillgång till laddning hemma är en avgörande faktor för att fler ska kunna välja elbil. Därför behövs en snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen, särskilt i flerbostadshus över hela landet, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.