Startsida Bilar ”Motorn går inte att rädda” – verkstad avslöjar farlig svaghet...

”Motorn går inte att rädda” – verkstad avslöjar farlig svaghet i populär elbil

Airbag Audi
VanderWolf Images / Shutterstock

Ett kroatiskt elbilslaboratorium slår larm om en konstruktionssvaghet i Audis populära elbil e-tron. Problemen kan leda till att motorn havererar redan efter några tusen mil – och reparationerna blir kostsamma.

Just nu läser andra

Trots att Audi e-tron beskrivs som välbyggd har elbilen visat sig ha en allvarlig svaghet. Företaget EV Clinic, som är specialiserat på elmotorer och batterier, berättar att kylvätska kan börja läcka redan när bilen är ny.

Enligt verkstaden sker läckaget oftast i ett rör nära motorns centrala del. När vätskan tränger in i motorn orsakar den kortslutningar – och i många fall är skadorna så allvarliga att motorn inte går att rädda, rapporterar Carup och hänvisar till PiataAuto.

Företaget uppger att problemet ibland uppstår redan efter mindre än 5 000 mil. Kostnaden för att byta motor varierar mellan länder, men ligger i regel mellan 60 000 och 130 000 kronor.

Tillfällig lösning från Audi – men risken kvarstår

För att hantera problemet har Audis ingenjörer installerat en liten behållare som ska samla upp den läckande kylvätskan.

Men lösningen är långt ifrån perfekt. Behållaren måste tömmas regelbundet, ungefär var 3 000:e mil, annars finns risken att vätskan svämmar över – något som kan leda till total motorhaveri.

EV Clinic utvecklar eget reparationskit

Läs också

Eftersom e-tron är den elbil som just nu orsakar flest reparationer hos EV Clinic försöker företaget själva ta fram en mer hållbar lösning. De arbetar med att utveckla ett nytt kit med packningar och komponenter som ska eliminera problemet helt.

Kitet, som designas internt, är ännu inte tillgängligt för kunder, men verkstaden hoppas kunna lansera det inom kort.

Bakgrunden till varningen

Det kroatiska företaget EV Clinic har tidigare fått uppmärksamhet för sitt arbete med avancerade elbilsreparationer. De lyckades bland annat lokalisera och åtgärda ett fel på Hansjörg von Gemmingens Tesla, en av världens mest körda elbilar med över 210 000 mil på mätaren.

Click here to display external content from twitter.com recommended by the editors. You can always enable and disable third-party content.

You agree to display external third-party content. It is possible, that personal data will be send to the provider of the content and other third-party services.

Ads by MGDK