Startsida Bilar Vatten, snö och slask: Här är 10 bilmodeller som aldrig...

Vatten, snö och slask: Här är 10 bilmodeller som aldrig rostar

Vatten, snö och slask: Här är 10 bilmodeller som aldrig rostar
Shutterstock

Mediet har pekat ut de tio bilmodeller som är bäst kända för att stå emot rost.

Just nu läser andra

Många bilköpare har just rost i åtanke – oavsett om det gäller en fabriksny eller en begagnad bil.

Med blöta höstar, snörika vintrar och rikligt med vägsalt sätts bilens kaross ständigt på prov. Rost är inte bara fult – det kan även försvaga konstruktionen och sänka andrahandsvärdet rejält.

Men vilka modeller klarar tidens tand och vinterns tuffa vägförhållanden bäst?

Det litauiska bilmediet Reidasofficial har, baserat på ägares erfarenheter och tekniska bedömningar, listat de tio bilmodeller som håller rosten borta allra bäst.

1. Toyota Corolla (E150–E210, 2007–nu)

Den japanska klassikern är nästan synonym med lång livslängd. Ett galvaniserat kaross och slitstark lack gör att många kör runt i 10–15 år gamla Corollor – utan en rostfläck.

2. Mazda CX-5 (KF-serien, 2017–nu)

Läs också

Mazda vände blad med denna SUV. Märket var tidigare beryktat för rost, men CX-5 KF är helgalvaniserad och betydligt mer robust.

3. Volkswagen Golf VII/VIII (2012–nu)

Tysk precision kombinerad med kraftig rostskyddsbehandling. Så länge bilen inte lagats slarvigt håller både Golf VII och Golf VIII mycket bra.

4. Volvo V70 III / Volvo V90 (2010–nu)

Byggda för nordiskt klimat – och det märks. Undervagnen och metallerna är anpassade för kyla, salt och snö. Även äldre V70 och den nyare V90 håller sig ofta i toppskick.

5. Honda CR-V (IV/V-generation, 2012–nu)

SUV:en med det stabila ryktet. De europeiska versionerna av CR-V IV och V har bäst rostskydd, medan amerikanska importbilar ligger lite efter.

6. Subaru Outback / Subaru Forester (BS/BT och SK/SG, 2015–nu)

Tidigare generationer hade problem, men de nyare modellerna av Outback och Forester har betydligt bättre rostskydd och lämpar sig väl för tuffa vintrar.

7. Audi A4 B9 (Typ 8W, 2015–nu)

Läs också

Premium innebär också premiumskydd. En Audi A4 B9 håller sig i fint skick – särskilt om den servas regelbundet.

8. BMW 3-serie G20 (2018–nu)

Robust konstruktion, galvaniserat kaross och smart dräneringsdesign. Men slarviga plåtreparationer på G20 kan skapa problem.

9. Hyundai i30 (PD-serien, 2017–nu)

Ett prisvärt val. Efter 2016 fick modellen förbättrade material och en rostskyddsnivå som matchar flera dyrare konkurrenter.

10. Kia Ceed (CD-serien, 2018–nu)

Byggd i Europa för europeiska vintrar. Kia Ceed CD har galvaniserad ram och tålig lackering som gör att den klarar sig bra mot både salt och slask.

Ads by MGDK