Startsida Bilar Var tredje svensk bryter mot vinterdäckslagen – här är reglerna...

Var tredje svensk bryter mot vinterdäckslagen – här är reglerna du måste kunna

Bilar vinter snö vinterdäck
K-FK / Shutterstock

När hösten kommer börjar också säsongen för vinterdäck. Från 1 oktober får du köra med dubbdäck, men mellan 1 december och 31 mars måste du ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Trots det visar en ny undersökning att många svenskar inte har koll på vad lagen faktiskt säger.

Just nu läser andra

Var tredje svensk gissar fel om mönsterdjupet

När temperaturen sjunker förbereder sig många bilägare på att byta till vinterdäck. Men enligt en färsk onlineundersökning från däckkedjan Vianor, där 3 507 svenska bilförare deltog, vet var tredje inte vilket mönsterdjup som krävs för att däcken ska vara lagliga.

31 procent tror att samma regler gäller som för sommardäck – alltså minst 1,6 millimeter. Men för vinterdäck gäller minst tre millimeter, enligt svensk lag.

– Mönsterdjupet är helt avgörande för trafiksäkerheten. Tre millimeter är lagens minimum, men redan innan dess försämras greppet. Jag rekommenderar minst fyra millimeter på vinterväglag, säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor.

För litet mönsterdjup = sämre grepp och längre bromssträcka

Mönsterdjupet påverkar hur däcket kan leda bort slask, snö och vatten. När mönstret är för grunt tappar bilen greppet och blir svårare att manövrera – något som ökar risken för olyckor.

– Vid lågt mönsterdjup försämras köregenskaperna markant, särskilt vid halka. Det kan också förlänga bromssträckan rejält, säger Tomas Jansson.

Så ofta bör du kontrollera dina däck

Läs också

Hur snabbt däcken slits beror på flera faktorer: väglag, körstil, kvalitet och konstruktion. Även om den rekommenderade maxlivslängden är tio år, brukar de flesta däck behöva bytas långt tidigare.

– Gör det till en vana att kolla både mönsterdjup och däcktryck minst en gång i månaden. Det är en enkel insats som gör stor skillnad för din säkerhet. På våra däckhotell kontrollerar vi alltid mönsterdjupet innan vi byter däcken, säger Jansson.

Det här säger lagen om vinterdäck

Tidsperiod: Mellan 1 december och 31 mars är det lag på vinterdäck om det är vinterväglag.
Kommande förändring: Från 1 november 2025 väntas nya regler med förlängd säsong: krav på vinterdäck mellan 10 november och 10 april.
Dubbdäck: Tillåtna mellan 1 oktober och 15 april – eller längre om det är eller väntas bli vinterväglag.
Definition av vinterväglag: Snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör vid kontroll om vinterväglag råder.
Böter: Den som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar 2 000 kronor i böter, enligt Riksåklagarens nya föreskrifter.
Godkända vinterdäck: Dubbdäck eller dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) med symbolen för snögrepp – tre bergstoppar och en snöflinga. M+S-märkningen är inte längre tillräcklig.

”Året runt-däck” – tillåtna men olämpliga

Sedan 2019 är så kallade året runt-däck tillåtna i Sverige, men de är inte anpassade för nordiskt vinterväglag. Även om de har snögreppsmärkningen, visar forskning att de ger sämre väggrepp och längre bromssträckor på is och snö.

– För svensk vinter rekommenderas riktiga vinterdäck, inte kompromisser. Det handlar om din säkerhet – och om att följa lagen, säger Tomas Jansson, enligt sajten Familjeliv

Ads by MGDK