Miljöpartiet i Stockholm vill göra det enklare att ta cykeln – även om det innebär att tänja på lagen.
Just nu läser andra
Det juridiska läget är oklart, men det stoppar inte Miljöpartiet från att gå vidare med sina planer. Förslaget innebär att cyklister i Stockholm ska få svänga höger vid rött ljus, något som redan är tillåtet i flera europeiska länder. Nederländerna införde regeln redan 1990, men i Sverige kan den bryta mot trafikförordningen.
Enligt Miljöpartiet uppger Transportstyrelsen att förslaget strider mot internationella regler, medan Trafikverket gör en annan bedömning. Trots oklarheterna väljer partiet att genomföra förändringen – för att ”provtrycka lagen”.
– Många rödljus som är till för att styra biltrafiken är egentligen helt meningslösa för cyklister. Högersväng mot rött skulle ge ett jämnare cykelflöde med färre onödiga stopp. Därför tycker vi att det är motiverat att utmana lagen, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, enligt Carup.
Cykelstad i fokus
Miljöpartiets mål är att göra Stockholm till en mer hållbar stad där bilen inte längre är norm. En ”grön våg” ska införas på minst fem cykelstråk – trafikljusen ska synkroniseras så att cyklister får längre perioder med grönt ljus.
Stockholm har redan tidigare gått emot myndigheterna i cykelfrågor. I dag är det tillåtet att cykla mot enkelriktat, efter en lång konflikt med Länsstyrelsen och Transportstyrelsen.
Läs också
– Jag vill göra Stockholm till en grön promenadstad och Europas främsta cykelstad. Jag är beredd att brottas med både bakåtsträvande borgare och mossiga myndigheter, säger Strömgren.
Snabbare insatser för cyklister
Förutom att utmana lagen satsar staden även på att öka säkerheten för cyklister. Den rullande cykeljouren byggs nu ut för att snabbare kunna åtgärda hinder och skador på cykelbanor.
Enligt Strömgren innebär det att insatser som att sopa bort krossat glas, rensa hala löv och laga potthål kan ske betydligt snabbare, vilket gör det tryggare både att cykla och promenera i Stockholm.