Från Finland till Tyskland och Sverige – Teslas elbilar möter hård kritik. Nya siffror visar att varannan Model 3 underkänns vid första besiktningen, och experter slår larm om allvarliga kvalitetsproblem.
Just nu läser andra
När Teslas försäljning i Finland sjönk med 58 procent mellan januari och augusti 2025 jämfört med året innan, pekade många på ett växande förtroendeproblem.
Men nu kommer ännu en kalldusch: endast 51 procent av Tesla Model 3 klarade sin första besiktning, enligt den finska transportmyndigheten Traficom, rapporterar Carup med hänvisning till YLE. Det betyder att varannan bil underkändes – en siffra som väcker oro i hela elbilsbranschen.
Resultaten är inte unika för Finland. I Danmark underkändes 23 procent av Tesla Model 3 från årsmodell 2020, och i Sverige fick nästan var femte Tesla bakslag under 2024, enligt siffror från Ynnor AB och Tjänstebilsfakta.
– Man ska inte släppa ut så här dåliga bilar som ger så dåligt resultat. Teslas kvalitetsavdelning bör kallas in för ett utvecklingssamtal. Titta på Dacia Sandero som är mycket, mycket bättre, säger Ronny Svensson på Ynnor.
Tunga siffror även i Tyskland
Den tyska granskningsorganisationen TÜV, som analyserat tio miljoner bilar och 111 modeller, placerar Tesla Model 3 på absolut sista plats – med en felfrekvens på 14,2 procent. De vanligaste problemen rör bromsar, hjulupphängning och strålkastare. Som jämförelse hade Volkswagen e-Golf endast 3,4 procent fel.
I Finland visar statistiken att Model S och Model X klarade sig något bättre, med 16 respektive 14 procent underkända, men även dessa ligger långt över genomsnittet. Kia Niro, Volvo XC40, Volkswagen Golf och Hyundai Ioniq presterade bäst – samtliga med bara 4 procent felfrekvens.
Tung vikt – tungt ansvar
Läs också
Elbilar har i genomsnitt 16 procent underkända besiktningar, jämfört med 11 procent för dieselbilar och 5 procent för bensinbilar. En förklaring, menar experter, är fordonens höga vikt, som belastar fjädring och hjulupphängning mer än traditionella bilar.
Hos Tesla Club Sweden ser man dock problemet ur ett annat perspektiv. Ordföranden Tibor Blomhäll menar att besiktningsresultaten speglar Teslas filosofi snarare än deras konstruktion.
– Man bygger bilar som man inte ska behöva servas hela tiden. Sådana där småsaker som tar tid, som att byta olja och annat, säger han.
Intresset för elbilar kvar – men Tesla tappar
Trots att kritiken växer fortsätter elbilar generellt att vinna mark, särskilt i Finland, där de snart väntas sälja bättre än både bensin- och dieselbilar.
För Tesla ser framtiden däremot mörkare ut – en kombination av hårdare konkurrens, fler underkännanden och fallande försäljning tycks ha bromsat elbilsjätten i hela Norden.